neljapäev, 14. mai 2009

Ahjust tulnud forellifilee wokitud aedviljadega

Forell, mis täna õhtul kodus taldrikule jõudis, väärib rääkimist väikest eellugu. Minuni ulatus eelmisel nädalal info, et Eestis on täiesti võimalik osta mahedalt kasvatatud forelli - nimelt müüb Haaberstis asuv ökopood Tervitus Saaremaal allikavees kasvatatud forelli, mis püütakse kolmapäeval ning mis jõuab Tallinnasse juba järgmisel päeval. Tegin esmaspäeval veebis tellimuse ning kuna see oli esmakordne sellest poest, siis oli kohaletoomine tasuta. Täna hommikul olin lapsega lauluringis, kui selle lõppedes avastasin kolm vastamata kõnet oma telefonis; aimasin kohe, et see oli kalaonu. Oligi - ja jättis kala mulle ukse taha. Kiirustasin koju, kuna kartsin, et õuetemperatuur on juba liialt soe; koju jõudes polnud aga ukse taga midagi - ehmatasin juba ära, et kassid on mu kala minema tassinud ja nahka pistnud. Kuna Renee jäi veel koju magama, kui me Aneega hommikul ära läksime, siis mõtlesin, et äkki oli ta veel ka siis kodus, kui kala toodi ja viis selle külmkappi - õnneks sealt ma selle kala ka leidsin.
Kuna tellisin terve, kuid õnneks roogitud forelli, siis õhtusöögi valmistamine algas tõelise katsumusega - kalapead on minu hirm ja ma värisen, kui pean neid küljest ära lõikama (kala puhastada ei suuda ma üldse). Kui ma näeks, kuidas loomi toiduks tapetakse ja tükeldatakse, oleks ma kindlasti taimetoitlane, aga ma lihtsalt ei mõtle selle peale, kui ilusat lihatükki poes näen. Viimane Jamie Oliveri Jahisaagi nime kandev osa oli ka nii julm; kahju oli jänkudest... Aga kuidagi sain selle kalaga ühele poole ning alustasin filee maitsestamist. Sööjaks 2,5 inimest.

Vaja läheb:
ca 400-500 gr forellifileed
peterselli
sidrunimahla
sidrunikoort
musta pipart
soola
sinepit
oliiviõli

Wok:
1 kollane paprika
1 punane paprika
15 kirsstomatit
peotäis päikesekuivatatud tomateid
ca 100 gr rohelisi aedube
ca 75 gr noori hernekaunu
2 porgandit
1 väike suvikõrvits
mungube
rohelist sibulat
värsket peterselli
värsket tüümiani
2 küüslauguküünt
oliiviõli
soola
purustatud musta pipart

Forellifilee määrisin soolaga kokku, seejärel pigistasin peale sidrunimahla ning riivisin veidi sidrunikoort (riivin alati vaid ökosidruni koort, ma ei taha mõelda, mis kemikaalid tavapoe sidrunikoore peal on). Puistasin peale tunde järgi peterselli ja musta pipart ning määrisin mõnest kohast veidi sinepiga. Enne ahjuminekut piserdasin üle oliiviõliga. Alustasin woki jaoks köögiviljade tükeldamist. Paprikad lõikasin laiadeks ribadeks, suvikõrvista õhukesteks ratasteks, päikesekuivatatud tomatid tükeldasin ka. Kirsstomatid jätsin terveks, kuna wok-toitudesse ei tohi sattuda liigset niiskust, mis toidu hauduma ajab, samuti säilib tervetes kirsstomatites nende maitse paremini (pannil lõin neile siiski noaga täkke sisse, et rõhk välja lasta, vastasel juhul võib sööja kahvlit tomatisse pistes pluusile tomatiplekkide saamisega riskida). Kuna praegusel aastaajal on värskete herneste ja ubade kättesaadavus raskendatud, siis kasutasin külmutatud varianti. Porgandid tõmbasin kurgikoorijaga õhukesteks viiludeks. Woki maitsestamiseks segasin klaasis kokku veidi päikesekuivatatud tomatite ümber olevat õli (oliiviõli), pool peotäit värsket peterselli, umbes sama palju värkset tüümiani (ikka vaid lehekesi, varred pole jäikuse tõttu söödavad), pigistasin läbi küüslaugupressi kaks küüslauguküünt ning lisasin tunde järgi soola ja pipart. Wokpann tuleb välja võtta veidi enne kala valmimist (kala oli ahjus 200 kraadiga ca 30-40 minutit, panni peal foolium, et kala ära ei kuivaks). Wokpannile ei pannud kõiki komponente koos, kuna siis ei toimu kiire küpsemine, vaid algab haudumine. Wokkimine peab toimuma võimalikult kiiresti, piisab, kui aedviljad saavad korraks kõrgest kuumusest läbi, kuid jäävad samas ikka krõmpsud. Alustasin paprikast ja tomatitest, kui kuumus taas üleval, lisasin külmutuatud oad ja herned, seejärel läks suvikõrvits ja päikesekuivatatud tomat ning lõpus porgandilaastud. Vahetult enne valmimist lisasin klaasis valmissegatud kastme. Arvan, et sain woki valmis ca 4-5 minutiga. Alles taldrikul puistasin peale mungube ning rohelist sibulat ning tõstsin juurde ahjust tulnud forellifilee. Wok oli täna väga mõnus, kõikide aedviljade maitsed olid hästi tunda, samas andis lisatud kaste mõnusa kõrvalmeki. Forellifilee oleks võinud olla veidi vähem sidrunine, sellega läksin veidi liiale.

4 kommentaari:

  1. Mina ei suuda üldse mingit kala puhastada ja samuti ei ole ma võimeline lõikuma tervet kana .... jeerum rääkimata veel jänestest ....

    Kas oled forelli või lõhet ahju pannes teki alla peitnud? Minu vaieldamatu lemmik. Minu tekk on iisimast iisim - Lehtsala tilliga majonees, mõnus paks kord kala peale ja riivsai peale. Teine tekk on pestoga, sel juhul riivsai jääb ära.

    VastaKustuta
  2. Ei, ma pole kala "teki" alla peitnud. Mulle on meeldinud üks forelli/lõhe valmistusviis, kus see küpseb vahukoores ja apelsinimahlas. Aga võtan su mõttest kinni ja proovin kunagi ära. Aga kõige lemmikum on mul lõhe seni siiski grillitult lõkke peal.

    VastaKustuta
  3. Olen esmakordne siin lehel. :-) Ja leidnud mitmeid katsetamist väärt retsepte.
    Oo, tekialune kala on kindlasti super hea! Kindlasti proovin seda, eriti pestoga, mis on üks minu lemmikuid.
    Julgen siinkohal ka üht kala (lõhe või forell) valmistamise retsepti soovitada. Fileeritud kala panna vormi, maitsestada meelepärselt ja lasta 10-15 min küpseda, siis lisada ananassitükid ja rõõsk koor ning peale riivitud parmesan või muu juust, mis meeldib ja veel 10-15 küpsetada. Olen seda rooga proovinud ka hallitusjuustuga, samuti väga maitsev. Meie pere kogemusest võin öelda, et kastet ja ananasse on alati liiga vähe! :-)

    VastaKustuta
  4. Leelo - tore, et oled leidnud siit blogist katsetamistväärt retsepte. Tänan ka Sind retseptisoovituse eest, jätan selle meelde ning kui kala isu tuleb, proovin järgi. Hetkel elan täielikult kukeseenelainel :)

    VastaKustuta