laupäev, 12. veebruar 2011

Kanapeed

Kanapeed või suhkrukringlikesed on ühed vanaaegsed küpsetised, mida pakuti eriti tähtsatel puhkudel kohvi kõrvale. See retsept jäi mul ühte teist retsepti otsides silma Vanaemade kokaraamatust. Kuna olin sel päeval just teada saanud, et minu blogi sai Perenaine.ee poolt koostatud toidublogide TOPis teise koha, olin indu täis ja mõtlesin, et midagi teistsugust ja töömahukat tuleks sel puhul teha. Aitäh kõigile blogikülastajatele!

Muidugi ei teadnud ma neid küpsiseid tegema hakates, et need mu terve päeva sisustavad ja ega ma lõpuni päris aru saanud, mida ma teen, kuigi olin õpetuse umbes kümme korda läbi lugenud. Need suhkrukringlikesed on mõnusad nostalgiaküpsetised; kunagi ammu olen neid poest ostnud ja maitse oli meeles. Ma ei mäleta, mis nimeliselt neid poes müüakse, aga kindlasti on kõik neid maitsnud ja tunnevad pildi järgi ära. Kel nüüd suu vett jooksma hakkas, lugege valmistamisõpetus mitu korda läbi, see pole lihtsamate killast, kuid paremini ma seda kirja ka panna ei osanud.

Vaja läheb:
50 g + 150 g võid
4 dl nisujahu
1,5 dl külma vett
1 tl 30%-st äädikat
1,5 dl rafineerimata roosuhkrut


Kalla jahu kaussi, lisa külm vesi, äädikas ja 50 g tükkideks lõigatud võid ning sega see ühtlaseks tainaks. Jäta kilesse pakendatult tunniks ajaks külmkappi. Rulli tainast neljakandiline plaat ning kata ühtlaselt ülejäänud või õhukeste viiludega. 150 g võid on ikka väga palju ning ma kahtlesin hetkeks, kas retseptis ikka õiged kogused on. Siiski mahutasin vaevaliselt kogu selle hiigelkoguse võid tainaplaadile ära. Seejärel keera plaadi nurgad keskele kokku, et tekiks nagu ümbrik. Suru ümbriku servad kokku, et või välja ei tuleks ning keera ümbrik murdekohad allapoole. Rulli tainas ettevaatlikult (et või välja ei tuleks) 1,5 cm paksuseks nelinurgaks ja keera plaat kolmeks kokku. Pane 10-ks minutiks külmkappi. Seejärel rullida tainas taas suureks plaadiks ja keerata neljaks. Taas 10-ks minutiks külmkappi ja korrata sama rullimist veel kaks korda (vahepeal jälle külmkappi).

Viimaks rulli tainas ruudukujuliseks, puista üle suhkruga, patsuta suhkur taina külge kinni ja keera plaadiääred keskele kokku. Puista ka sellele kihile vahele suhkrut ning keera taas pikisuunas kaheks (välimised ääred sissepoole). Raamatus kirjas oleva õpetuse järgi peaks saama veel ühe korra tainas kaheks keerata (vastassuunas), kuid minu voltimine seda enam ei võimaldanud. Vajutasin kaks volditud poolt kokku, et moodustuks pikk rull. Pane tainas veel 10-ks minutiks külmkappi ja lõika terava noaga ca 0,5-1 cm paksused viilud. Kui suhkrut on järgi, kasta veel suhkrusse ja aseta ahjuplaadile. Kui otsad alt kinni vajutada, tuleb see õige, veidi südant meenutav, kuju. Mina ei saanud enam sel hetkel midagi aru, mis sellest rullist välja tulema pidi ja ei vajutanud midagi, lihtsalt tõstsin õhukesed laastud ahjuplaadile. Vahele tasub jätta piisavalt ruumi, kuna need paisuvad ikka üsna palju. Küpseta 200-kraadises ahjus ca 20 minutit, kuni suhkrukringlikesed on kuldsed. Küpsemise ajal jälgisin, kuidas need kordi rullitud kihid hakkasid nähtavale tulema. Kuna otsi kinni ei vajutanud, tulid välja liblikad ja merihobud, vähemalt Anee nägi neid sellistena :)

10 kommentaari:

  1. Palju õnne auväärse teise koha puhul! :)
    Mis suhkrukringlitesse puutub, siis põhimõtteliselt võiks ju lehttainast kasutada (kiire, lihtne, mugav)? Tegemise ja pildi järgi tundub küll sama...

    VastaKustuta
  2. Tõepoolest, Aet, sa tegid ise lehttaina!See on ikka paras nikerdamine:)
    Õnnitlused ka muidugi!!!

    VastaKustuta
  3. Tänud õnnesoovide eest!
    Jah, muidugi võib lehttainast kasutada, aga ma olen selline inimene, kes ei armasta lihtsaid lahendusi ja pean kõik ise tegema. Olgu see või lehttainas :) Poes müüdav lehttainas on tehtud margariiniga (sisaldab transrasvu), seda ma ei ostagi (kuigi lehttainas väga maitseb).
    Aga kel poe lehttaina vastu midagi pole, siis lihtsam lahendus on muidugi seda teha valmis taignaga.

    VastaKustuta
  4. Väga tubli oled, vaatan, et lehttaigna tegemine on Sul õnnestunud, väga isuäratavad küpsetised! Minul ei ole veel õnnestunud. Poe-lehttainas aga lihtsalt ei maitse.

    VastaKustuta
  5. Aitäh, Eva :) Küpsetised on tõesti väga maitsvad ja täiesti autentse maitsega; kuju pole küll päris õige, aga need "liblikad" on ka päris armsad. See tainas inspireerib mind juba edasistele katsetustele.
    Eva, proovi voltida nii, nagu mul õpetuses kirjas, äkki õnnestub Sul siis ka.

    VastaKustuta
  6. Õnnitlused nii TOPi kõrge koha kui lehttaina suurepärase õnnestumise puhul! See ise lehttaina kokkurullimine on üks valu ja vaev ja kilplasetöö. Kusagil keskkooliajal võtsin selle hirmsas äraproovimistuhinas ette ja esimeseks ning viimaseks korraks ta jäigi. Edaspidi olen kergemat teed minnes allunud kaubanduse sügavkülmaletile:).

    VastaKustuta
  7. Mmmmm, kui isuäratavad need välja näevad. Kahju, et ma proovida ei saa.
    Hommikul lähen otseteed Whole Foodsi küpsetiste letti:)

    VastaKustuta
  8. Tere, Aet! Väga isuäratavad!

    Kuna mulle ka poe lehttainas ei istu ja olen ikka mõelnud seda ise teha, siis küsiksin nõu jahu kohta. Kas kasutasid valget rafineeritud jahu? Kas näiteks täisterajahu kasutamine võiks ka lehttaigna puhul mõeldav olla või on selle kerkimisomadused liiga kehvad?

    Ette tänades,
    Eneli

    VastaKustuta
  9. Eneli, ma arvan, et täisterajahu (vähemalt jämeda jahvatusega) ei sobi, kuna selles on kleepvalku oluliselt vähem kui nisupüülis. Kleepvalgu vähesuse tõttu ei hakka tainas elastselt kokku. Muidugi võid proovida ja tõestada vastupidist :) Mina sain nt piparkoogitaigna küll väga hea ja korraliku ka täisterajahust (küll aga rullida oli seda raskem).

    VastaKustuta
  10. Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed
    erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-pos (amaah.credit.offer@gmail.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

    DO YOU NEED LOAN FOR PERSONAL BUSINESS? IF YES CONTACT OUR EMAIL ABOVE TO PROCEED WITH YOUR LOAN TRANSFER IMMEDIATELY OK.

    VastaKustuta