teisipäev, 22. detsember 2015

Jõulukeeks kuivatatud puuviljadega

Kuivatatud puuviljadega keeksid sobivad hästi jõululauale magustoiduks. Selles keeksis on sees kohe õige palju puuvilju, mida on eelnevalt alkoholis leotatud. Keeks peaks seisma vähemalt paar päeva (kuni paar nädalat) külmkapis ja imenduma, siis tulevad maitsed eriti hästi esile ja keeks muutub mahlasemaks.

Ma olin algul skeptiline selliste pikalt säilitatavate küpsetiste suhtes, sest ma hindan pea kõikide toitude juures nende värskust. Mulle on seni tundunud, et keeks on kõige parem siis, kui see on ahjust tulnud, koorik on krõbe ja see on vaid kergelt maha jahtunud. Olen aga näinud retsepte, kus keeks tuleb fooliumisse mässida, külmkappi panna ja mitmeks nädalaks ära unustada. Ikka see katsetamine ja uute nippide teadasaamine on see, mis seda pikalt seisvat keeksi enne jõule küpsetama ajendas.

Selle retsepti alge on Nami-Namis, aga ma olen selles veidi nisujahu asendanud pähklijahuga ja suhkrukogust vähendanud, samuti pisut tehnikat muutnud. Mulle tundus, et mida kauem keeks seisab, seda magusamaks see läheb, seega teise satsi küpsetasin juba vähendatud suhkrukogusega. Antud kogus suhkrut retseptis on juba vähendatud (algselt 200 g).


Vaja läheb:
600 g kuivatatud puuvilju (ploomid, rosinad, aprikoosid, jõhvikad)
2 dl rummi või Amarettot

250 g võid
4 muna
100-150 g suhkrut
200 g nisujahu
75 g sarapuupähkli jahu (jahvata ise kas kohviveskis või saumikseri purustajas)
2 tl küpsetuspulbrit

Tükelda suuremad kuivatatud puuviljad, kalla neile peale rumm ja jäta üheks ööks imenduma (või kui plaanid keeksi küpsetada õhtul, siis pane puuviljad likku hommikul). Mina kasutasin keeksis kuivatatud ploome, kuivatatud aprikoose, kuivatatud jõhvikaid ning tumedaid ja heledaid (suuri) rosinaid.

Umbes tund enne keeksi küpsetamist tõsta või toasoojusesse, mõõda pool suhkrukogusest ja kalla või peale. Kui või on toasoe, mikserda see koos suhkruga ühtlaseks massiks. Lisa või-suhkrusegusse munakollased ning vahusta mass segamini.

Teises anumas vahusta munavalged ülejäänud suhkrukogusega. Sega kokku ka nisujahu, küpsetuspulber ja sarapuupähkli jahu (kui ei soovi pähklijahu kasutada, asenda see nisujahuga). Sarapuupähkli jahu saab ise valmistada – purusta sarapuupähklid kas kohviveskis või köögikombaini/saumikseri purustajas. Kalla segatud kuivained vahustatud või segusse ning sega ühtlaseks. Lisa alkoholis leotatud puuviljad, sega veelkord. Viimasena sega tainasse vahustatud munavalged ning kalla tainas võiga määritud suuremasse keeksivormi. Sellest kogusest tuleb 1,5kg-ne keeks.

Küpseta keeksi esimesed 15 minutit 200-kraadiga, seejärel 45 minutit 175-kraadiga ning viimased 15 minutit 160-kraadiga. Lase keeksil jahtuda, mässi fooliumisse ja tõsta külmkappi imbuma. Keeks muutub iga päevaga aina mahlasemaks ja magusamaks.

2 kommentaari:

  1. Näeb hea välja küll.

    VastaKustuta
  2. Kuidas Teil see keeks nii kollane on? Minul tegi küpsetuspulber keeksi pruunikaks

    VastaKustuta