esmaspäev, 23. veebruar 2015

Tai mangosalat

Kui ma hommikul trennist tulen, isutavad mind alati värskusest pakatavad ja eriliselt tervislikud toidud. Keha nagu ise nõuaks midagi värsket, aga ma usun, et eks sellel ole mingi emotsionaalne alatoon juures ka. Hoo sisse saanud, jätkad justkui samal lainel keha ja vaimu heaks.

Tihti on selleks värskeks toiduks just salatid. Hiljuti hakkas mind isutama Tai mangosalat. Täiesti kontekstiväliselt; ilma, et oleks hiljuti Tais käinud, kusagil selle pilte näinud või sellest lugenud. Tais reisil olles meeldis mulle mangosalat meeletult, samuti sealne papaiasalat. Need on mõlemad krõmpsuvad ja värskusest pakatavad veidi magusad salatid, millele annab suud tulitamapanevat teravust tšillipipar.

Tai mangosalatis kasutatakse rohelisi (ka viljaliha roheline) mangosid. Selliseid meil siin ei müüda, aga selle asemel saab kasutada ka kollase viljalihaga tooremaid mangosid, millisel kujul need meie poodides müügil ongi.  

Ülejäänud komponendid salatis varieeruvad. Minu valik tulenes otseselt sellest, mida mul sel hetkel kodus oli, kui mangosalati isu tekkis. Oluline maitsenüanss salatile tuleb kastmest. Tai mangosalatit tehakse ka mõne liha või kala lisandiga, kuid mulle maitseb just selline vegan variant kõige rohkem.

Olen nüüd Tai mangosalatit mitu nädalat järjest korduvalt teinud ja ikka veel see isutab. Mina teen salati üpris terava, aga teravus ei tohiks maitset varjutama hakata. 3-aastane poeg käib mu juurest salatit maitsmas ning üllatuslikult ei kohku tšilli teravusest, vaid küsib aina uusi ampse.

Vaja läheb: 3-4-le
1 suhteliselt toores mango (selline, nagu meie poodides müüakse)
1 porgand
ca 20 cm jupp kurki
1 väiksem paprika

Kaste:
2 sl sojakastet
2 sl kalakastet
1 laimi mahl
2 tl rafineerimata roosuhkrut (või palmisuhkrut, kui seda kusagilt saab)
jupp tšillit (sõltuvalt tšilli taluvusest, aga salat peaks olema terav)

Peale raputamiseks: 
röstitud ja purustatud maapähkleid
koriandrilehti

Viiluta mango ja porgand juurviljakoorijaga, mis teeb peenikesi ribasid. Lõika paprikast ja kurgist õhukesed ribad. Pane kõik tükeldatud aedviljad ühte kaussi.

Salatikastmeks sega kokku sojakaste, kalakaste, laimimahl, tšilli ja roosuhkur. Suhkur (või mesi või agaavisiirup) peab kindlasti salatis olema, sest magus maitsenüanss peab salatil olema. Tšillit lisa nii palju, et salat oleks tuntavalt terav. Täpset tšillikogust on raske anda, kuna tšillide teravus on erinev (väiksemad on teravamad, eriti linnusilma tšillid, mida Aasias kasutatakse); samuti on erinev inimeste tšillitaluvus.

Sega salat kastmega läbi, puista salatile röstitud ja purustatud maapähkleid ning värskeid koriandrilehti. Ära salatil seista lase, naudi kohe.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar