neljapäev, 15. juuli 2010

Maasika-piparmündijäätisega pöörase kuumuse vastu

Alles see oli, kui õues olid mitmemeetrised lumehanged ning me kõik igatsesime sooja ja päikselist suve. Nüüd on see siis käes, vastutasuks sellele käredale pakasele, mida mitu kuud kannatada tuli. Vaatamata sellele, et ööpäevaringselt on nii toas kui õues ebanormaalselt palav, et ma uinun külmaveepudel kaisus ja ärkan hommikul veel palavamas seisundis, toibutades end sügavkülmast võetud külmapatareidega, olen ma kangekaelselt seisukohal, et ma olen ikka pigem suveinimene kui talveinimene. Praegu nädalaks talvisesse kliimasse ei läheks, aga talvel suvesoojusesse pean saama. 
Loomulikult on köögis viibimine sellise hingematva kuumusega igavene piin, mistõttu sööme juba mitu nädalat järjest seda, mida jooksujalu külmkapist kätte saab ning mida jahedale (loe: sinna, kuhu päike ei paista) rõdule tassida annab - ehk siis marju, herneid, porgandeid, suitsusiiga, soolalõhet, kurki, leiba ja tilli. Ja kuna mu jäätisemasin on pärast mõningast asjaajamist taas elu ja tervise juures, saab meie juures jälle külma jäätist. Selleks jäätiseks sain inspiratsiooni ühelt tuttavalt, kes pakkus maitsta maasika-rabarberi-piparmündimoosi. Selline kooslus oli väga põnevalt maitsev ning mina omakorda proovisin maasikad koos piparmündiga jäätisele lisada.

Vaja läheb:
200 ml 35%-st rõõska koort
200 ml piima
pool vaniljekauna
2 munakollast
50 g rafineerimata roosuhkrut
peotäis piparmündilehti
1,5 dl maasikapüreed

Pane potti piim, koor ja vaniljekaun ning kuumuta segu, kuni see hakkab aurama (keema mitte lasta!). Klopi munakollased suhkruga ning hakka sellele ettevaatlikult lisama kuuma piima-koore segu ja sega vispliga (algul nirista nt supilusika pealt väikeste osade kaupa, siis jõuavad munakollased soojeneda ning ei lähe tükki). Kalla jäätisemass potti tagasi, lisa punt piparmünti ning pane ca 10-ks minutiks madala kuumusega pliidile. Olen mitmes jäätiseretseptis (ka selles retseptikogumikus, mis on jäätisemasinaga kaasas) näinud juhiseid, et muna baasil tehtud jäätist tuleb pärast kokkusegamist pliidil kuumutada, kuni segu pakseneb (see peaks ajaliselt võtma suurusjärk 10 minutit). Olen proovinud jäätisesegu kuumutada küll, kuid paksenemist pole ma märganud isegi siis, kui olen seda kauem pliidil hoidnud ning seetõttu ei näe ma üldjuhul sellel etapil jäätisevalmistamises mõtet. Toorest muna ma ka ei pelga, kuna tarbin vaid vabade ja rõõmsate kanade mune. Aga maasika-piparmündijäätise puhul kuumutasin jäätisemassi, kuna nii intensiivistub piparmündimaitse. Jätsin jäätisesegu koos piparmündilehtedega viieks tunniks jahedasse ruumi seisma (tõenäoliselt piisab ka vähemast ajast, mina lihtsalt viibisin selle aja kodust eemal). 
Seisnud piparmündimaitselisest jäätisemassist kurnasin välja vaniljekauna (seemned kaapisin jäätisesegusse) ja piparmündilehed ning segu panin jäätisemasinasse keerlema. Samal ajal valmistasin saumikseriga maasikapüree (lisasin sellele vaid 1 tl suhkrut, kuna nii marjad kui jäätis ise on juba magusad). Püree lisasin ajal, mil jäätis juba oli masinas kuju võtmas - sel juhul jääb jäätisesse vähem jääkristalle.


Jäätist on soovitav enne serveerimist hoida paar tundi sügavkülmas, et vältida jäätise liiga kiiret sulamist, samuti võib jäätisepokaalid pista mõneks minutiks sügavkülma. Oi, küll sai mõnus jäätis - piparmündimaitse mõjub jäätises veel eriti jahutavalt.

Lisaks jäätisele veel mõned nipid palava leevendamiseks:
*pane särk külma vette, vääna välja ning tõmba tagasi selga - aitab paremini ja pikemalt kui külma duši all käimine;
*otsi sahtlipõhjast üles lehvik (või voldi see ise) ja lehvita graatsiliselt tuult nagu mõisapreili;
*tänapäevase alternatiivi lehvikule leiad Selveri maiustusteletist 75 krooni eest - propelleriga Hello Kitty pulgakomm või pastakas. Ma eelnevalt mõtlesin, MILLEKS selliseid asju tehakse. No ja nüüd neil vähestel hetkedel, kui olen sunnitud köögis viibima, laenan isegi seda vidinat Aneelt…

4 kommentaari:

  1. Ei saa ütlemata jätta, et selliseid propellereid on ka näiteks Ämblikmehega - et siis poisid ei pea roosa kiisuga ringi käima :) Ma vist neid laevade peal kõige rohkem kohanud.

    VastaKustuta
  2. Mina oma suures ahastuses, et pere sööb juba nädal aega võileibu, kodujuustusalatit ja jäätist ja pliiti sisse lülitada lihtsalt pole võimalik, läksin täna ja tegin idiootse lükke ja ostsin Selverist valmistoitu. Söögi asemel sain katastroofkogemuse, kuigi valisin kõige süütumaid asju, nagu köögiviljadega riis ja kartulipüree. No kuidas saab kartulist ja piimast teha mingi magusa vesise läga??? Selleks peab ikka annet olema...

    Aga neid propellerpliiatseid vaatasin isegi, et lapsele autosõidul oleks vast täitsa mõistlik kätte anda, lisaks märjale käterätikule ja veepudelile. Meie pere autod on vana kooli mehed ja neis konditsioneeri pole ning isegi 40 km matk on lapsele tõeline katsumus.

    Eesti kliima on ikka kstreemne - kui üldse midagi, siis ikka kapaga ja nii, et mäletad veel pikalt :)

    Aga ma nii igatsen oma pliiti ja ahju ja sooja sööki ja aed on ääreni marju täis, teeks mõne koogigi... aga praegu oleks see enesetapp :S

    Peame siis vapralt vastu. Talvel ju unistasime sellest... nüüd on ta käes. Subtroopika ja kõrbekuumus korraga.

    Aga ikkagi on niiiiiiiiii palav..... olks pidanud ikka ruutmeetri lund sügavkülma panema :)

    VastaKustuta
  3. Liisu - võimalik, et on ka poiste variante sarnasest propellerist :) Selveris nägin vaid tüdrukute nänni.

    Katz - ma viimati maitsesin poe valmistoitu kuue aasta eest, mil mu köögimööbel polnud veel üles pandud. Vastik oli, tõeliselt vastik. Mõistagi käin neist lettidest pärast seda suure kaarega mööda. Ja ma ei salli ka ülessoojendatud toitu.

    Aga suurtes süümepiinades, et laps korralikult süüa ei saa, keetsin ma eile õhtul Aneele siiski kõige kiiremini valmiva täisterapasta (tähestik - see on põnev ka), mõned lillkapsaõisikud ja panin võid ning ohtralt maitserohelist sisse. Laps sõi suure kausitäie.

    Me siiski otsustasime, et me peame sellele suvisele haigele temperatuurile toas lõpu tegema ning ostime kliimaseadme ära. Järgmisel nädalal pannakse üles. Meil läheb toas liiga kuumaks (aga nii kuum pole veel kunagi olnud, kui sel suvel) igal suvel, mis on tingitud suurtest päikese poole akendest.

    VastaKustuta
  4. tahtsingi just lisada, et milleks piinelda ja märja särgi show'd teha kui on olemas Bestair... :) Terv Triin

    VastaKustuta