esmaspäev, 17. mai 2010

Tatraküpsised

Sain ühes ökopoes maitsta Koplimäe talu tatraküpsiseid; kõht oli parajalt tühi ja maitsesid hästi. Tegelikult oli see juba mitmes kord, kui ma neid küpsiseid nägin ja samale mõttele tulin - neid peaks ise kodus järgi tegema. Ma üldiselt ei osta poest eriti valmistooteid; sel korral oli nende küpsiste koostis küll aus, kuid ise tehes tuleb alati palju odavam. Ostsin juba samal päeval koju tatrajahu, otsisin retsepti ning küpsetasin imemaitsvad tatraküpsised. Kuigi Koplimäe talu tatraküpsistes ühtegi mandlit-pähklit sees polnud, leidsin mina nami-namist ühe retsepti, kus tatraküpsiste sees olid ka pähklid (mina panin sisse küll mandleid). Retseptis olev suhkru kogus tundus mulle kahtlaselt suur (150 g), mina vähendasin seda 100 grammini, aga vabalt oleks võinud veel vähemaks võtta. Olen nüüd teinud neid küpsiseid mandli- ja tatrajahuga segatult ning ka lihtsalt tatrajahuga, kusjuures kummaline, et olulist maitsevahe pole. Tatar on ise pähklise mekiga, tatrapudru maitsest on küpsiste puhul asi kaugel. Oleks ma need küpsised ainult oma kunagisel allergia-dieedi perioodil avastanud - kindlasti oleks need sel ajal olnud minu jaoks küpsetiste tippklass :)

Vaja läheb:
125 g võid
100 rafineerimata roosuhkrut
1 muna
150 g tatrajahu
1 tl küpsetuspulbrit
100 g purustatud mandleid (kui mandleid ei soovi/saa lisada, asenda need 30 g tatrajahuga)
2 sl vett


Mina tegin küpsisetaina sel korral köögikombaini abiga - kõigepealt purustasin mandlid (päris jahuks ei jahvatanud, jätsin pisikesed tükid, et mandlit küpsise sees veidi tunda oleks). Ajasin teises nõus või ja suhkru vahule, lisasin muna, seejärel tatrajahu ja küpsetuspulbri ning purustatud mandlid. Niisutasin tainast vähese veega.

Veeretasin käte vahel tainast väikesed pallikesed ning vajutasin need küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadil lamedaks. Kui on aega küpsisetainas varem valmis teha, siis mässi valmis tainas toidukilesse, vormi rull ja hoia külmas, kuni tainas on tahendnud (tainas säilib külmkapis vähemalt nädala). Lõika tainarullist õhukesed viilud ja aseta ahjuplaadile.

Küpsetasin küpsiseid 180-kraadises ahjus umbes 20 minutit.

24 kommentaari:

  1. Vastused
    1. Liiga pehmed ja tumedad tulid pildi peal on heledamad ja muredamad.

      Kustuta
  2. Need küpsised olid tõesti väga head. Maitses nii 1-aastasele tüdrukule, 4-aastasele poisile kui ka vanaemale. Terve pere krõbistas meeleldi. Teen kindlasti varsti jälle. Aitäh retsepti eest.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne - tore, et maitsesid! Ma nende küpsiste puhul olen väga palju tagasisidet (seda siis suusõnaliselt) saanud, et need on äärmiselt maitsvad. Ise ka mitu korda teinud.

    VastaKustuta
  4. Väga huvitavad, natuke nagu liivased ja muredad. Kujutan ette, et üks tõeliselt hea liivakasti liivaküpsis maitseks just täpselt nii!
    Panin 110 g suhkrut ja ütlen julgelt, et 100 g on vist tõesti maksimum, päris magusad ikka.
    Katsetan gluteenivabasid toiduaineid ja usun, et see on tõesti hea alternatiiv muudele küpsistele.
    Lisasin mandlite asemel purustatud maapähkleid. Järgmine kord katsetan ka rosinatega!

    VastaKustuta
  5. Els, liivakasti liivaküspsis on hea võrdlus :) Ja tõesti, igasugused pähklid ja mandlid sobivad sinna sisse. Rosinatega võib ka muidugi proovida.

    VastaKustuta
  6. Tõesti jube maitsvad! Tegin ka ilma mandliteta, panin 95g suhkrut (minu jaoks piisav, võibolla isegi veidi vähendaks) ja tsipa himaalaja soola ka:) Tänud!

    VastaKustuta
  7. Mitu küpsist sellest kogusest sai? Minul tulid liiga õhukesed ja ääred kõrbesid natuke ära, ehk peab siis väiksemad tegema. 20 minutit minu ahjus oli liiga palju, võtsin ca 17 peal ära. Aga maitsesid küll ülihead, kõik sõid ja kiitsid. Ja nõudsid veel :D Täna proovingi siis väiksemad teha, et ei jääks liiga kuivad..

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Küpsise suurus ja küpsemisaeg on tõesti omavahel seotud. Loodan, et leidsid katsetades õige suhtarvu.

      Tainast jätkub umbes 1,5-2 plaaditäie küpsiste jaoks.

      Kustuta
  8. Googeldasin retsepti ja nii ma siia sattusin. Proovisin kohe järgi ka. Imehead. Aitäh. Ise vähendasin natuke või kogust ja suhkrut panin mina vaid 70 grammi. Mandli asemel olid seesamiseemned.

    VastaKustuta
  9. Oiii kui nämmad! :) Mina panin või asemel kookosrasva, sest imetan ja piimatooted ei lähe loosi ja lisasin chia seemneid ka sutsukese. Just proovisin esimest küpsist ja olen happy, et siia retsepti peale sattusin. Leivateo tahaksin järgmiseks ette võtta, aga selleks läheb veel aega, kuniks põnn enam niiväga klammerduv pole :)
    Ene

    VastaKustuta
  10. Võtsin just ahjust need küpsised välja ja poleks oodanud, et need lausa nii head on. Tõesti võib võrrelda liivaküpsisega, selle pärast et suus pudeneb kohe nii mõnusalt laiali, aga eeliseks liivaküpsise ees veel suurepärane maitse. Ja nõustun ka selles osas, et suhkrut võib vabalt veel vähem panna, arvan et järgmine kord teen u 80gr-ga. Aitäh retsepti jagamise eest :)

    VastaKustuta
  11. need olid suurepärased. isegi 11 aastasele lapsele maitsesid need :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Rõõm kuulda. Ka mina olen katsetanud ja saanud aru, et maitsevad erinevas vanuses lastele.

      Kustuta
  12. Aitäh hea retsepti eest! Lihtne oli teha ja küpsised said maitsvad! Kasutasin kookosrasva või asemel ja järgmine kord lisan ehk ka natuke tumedat šokolaadi :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Võta heaks. Rõõm on jagada häid retsepte. Muidugi tasub ka ise katsetada ja vajadusel mõni komponent asendada.

      Kustuta
  13. Väga head küpsised! I mu 7- aastane (veidi valiv) abiline köögis sõi ja kiitis! Ning valmistada on ülilihtne ka lapsel omapäi :)

    VastaKustuta
  14. Väga head küpsised.:)

    VastaKustuta
  15. Ma tegin just ka neid, nii head! Ja kuna ma asendasin palju siis ma võin ainult ette kujutada kui head need originaalis on ☺️ Ma asendasin muna banaaniga ja suhkru asemel panin 5 datlit, või asemel kookosrasva+ tsipa soola, kaneeli ja šokolaaditükke. Suurimad tänud mõnusa retsepti eest, mis enda variatsiooni tehes jätab tulemuseks ikka maitsva ja õnnestunud küpsise ��☺️

    VastaKustuta
  16. Mina asendasin roosuhkru kookospalmi suhkruga (panin 90 g) ja said mõnusalt karamellise maitsega. Lisaks proovisin ma lisada veidi piparkoogimaitseainet ja sain tervislikuma alternatiivi tavapiparkookidele, ka see palmisuhkur annab kindlasti veel juurde piparkoogilikku maitset :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kookospalmi suhkur annab tõesti karamellise maitse küpsetistele, olen isegi proovinud. Ja piparkoogimaitseaine lisamine on jõuluperioodil tõesti tore idee. :)

      Kustuta
  17. Tainas maitseb super hästi juba😝 aga kas ta peabki selline kleepuv jääma ? Või on asi mu tatrajahus ?:/ Igatahes esimene plaaditäis on ahjus ja lõhnab imeliselt:)

    VastaKustuta