pühapäev, 24. jaanuar 2010

Pannkoogid… need õige maitsvad

Mulle on justkui kõrvu jäänud, et enamus kokkasid, pereemasid või teisi pidevalt toiduga tegelevaid inimesi on kunagi toiduvalmistamispisik nakatanud just pannkooke tehes ning pannkoogid on ühtlasi ka üks esimesi küpsetisi, mis juba lapseeas õnnestuvad ning mida enamus inimesi suudavad teha retsepti järgimata ning lausa une pealt. Nii naljakas kui see ka pole, on minu jaoks pannkookide valmistamine olnud üks keerulisemaid ettevõtmisi ning mul on võtnud aastaid aega, et lõpuks ühed head pannkoogid küpsetada.

Millised on aga head pannkoogid - eks maitsed ole inimestel erinevad ning samuti on iga koka "käekiri" erinev, kuigi küpsetatakse samadest toorainetest ja nimeks kõigil pannkook. Ma ei ole tegelikult eriline pannkoogifänn; hea, kui paar korda aastas neid suhu pistan. Ma tunnen välimuse järgi ära, milline hea ja milline halb pannkook - seega ma enamus kohtades üldse ei proovigi pannkooke. Minu jaoks klassifitseeruvad headeks pannkookideks väikesed ja paksud krõbeda äärega keefiri baasil valmistatud pannkoogid, mida mäletan lapsepõlvest vanaema tehtutena ning suured imeõhukesed veidi krõbedad ja vahvlit meenutavad piima baasil pannkoogid. Olen seni üritanud korduvalt valmistada väikeseid keefiripannkooke, küsinud vanaemalt mitmeid kordi retsepti üle (tema ütleb mulle kogused umbkaudu - on siis tõesti mõnda kokka, kes pannkoogitaina komponente mõõdab…?), kuid ma ei suuda ise samasuguseid kooke valmistada. Olen korduvalt vahetanud jahusid - olid ajad, mil ma veel arvasin, et suudan täisterajahust pannkooke küpsetada, kuid need praakis Renee kohe välja ja sellest ajast on tal eriline põlgus täisterajahude vastu. Olen proovinud küpsetada ka teistest mahedatest nisujahudest, kuid ikka ei tulnud välja - Renee arvas korduvalt, et need ökosaastad ei kõlba küpsetamiseks. Nurus I sordi Veski Mati nisujahust pannkooke. Tegin Veski Mati jahust - kord jäävad seest toored ja pealt krõbedad, kord liiga lötsid - mul oli juba hirm pannkooke küpsetada, ei ole asi jahus ka. Ühel päeval ostis Renee lausa spetsiaalse õhukese põhjaga panni pannkookide küpsetamiseks, kuid ei aidanud ka see pann mind. Ma lihtsalt ei osanud pannkooke küpsetada!

Tegelikult ei tegele ma igal pühapäeva hommikul töötava pannkoogitaina katsetamisega. Viibime enamus nädalavahetusi maal ning seal pole mina pannkoogivalmistaja. Sel nädalavahetusel olime aga kodus. Käisime laupäeval Laulasmaal ujumas ning läksime pärast ujumist seal näljastena pannkooke sööma. Olid suured ja õhukesed, võib-olla veidi liiga nätsked, aga peaaegu et head. Neid pannkooke süües tekkis mul mõte, et peaks hoopis keefiri asemel proovima piimast pannkooke küpsetada… Otsisin netist välja piima-jahu-munade ja rasvaine suhte välja ning täna hommikul asusin juba ei-tea-mitmendale pannkoogikatsetusele. Kasutasin eriti peene jahvatusastmega mahedat nisujahu, mida ostan Nõmme turult. Küpsetasin õhukesel pannkoogipannil ning juba esimest pannkooki ümber keerates nägin, et nüüd on nad käes - õhukesed, veidi krõbedad, minu jaoks ideaalsed pannkoogid. Maitsesin ja ei pidanud pettuma. Võttis aega mis ta võttis, aga lõpuks ometi oskan ma pannkooke küpsetada!
Ja kuna mul on foobia igasuguste toitude vastu, mis muidu käivad soojad, aga mõned inimesed söövad ka külmalt, siis peavad ka mu pannkoogid alati soojad olema. Nii ma siis küpsetasin algul ise ja söötsin Renee ja Anee kõhu täis, hiljem istusin ise lauas, nautisin päikesepaistet ning Renee kostitas mind kuumade pannilt tulevate kookidega. Koos sügavkülmast võetud mustikamoosiga olid need pannkoogid tõesti maitsvad.

Vaja läheb:
2 muna
5 dl piima
näpuotsaga soola
1/3 dl rafineerimata roosuhkrut
2,5-3 dl nisujahu
25 g võid

Klopi vispliga munad vahule, lisa sool, suhkur ning piim ja klopi edasi. Lisa järk-järgult nisujahu, samal ajal tainast segades. Sulata või ning lisa see viimasena tainasse. Küpseta (pannkoogi)pannil suured ja krõbedad pannkoogid. Serveeri soojalt koos (toor)moosiga.

45 kommentaari:

  1. Tuttav tunne! Just eile küpsetasin täisterajahust pannkooke ja veendusin jälle, et pannkooke ma küll teha ei oska:(

    VastaKustuta
  2. Piret, Sinu kokakunsti šedöövrid on muljetavaldavad; kas tõesti ka siis hädas pannkookidega :)

    VastaKustuta
  3. Ja mina olen juba alla andnud - mina lihtsalt EI OSKA pannkooke teha. Aga selle vastu aitab mees, kes oskab :D Ja nii meil ongi tööjaotus, et Ago teeb pühapäevased pannkoogid ja mina teen kõik ülejäänud söögid :D

    Toormoosiladu hakkab ka sügavkülmas juba otsa saama, järgmisel aastal tuleb moosi teha suhtega - 1 karp nädala peale, siis jagub igaks pühapäevaks :)

    Mis firma panni sa ostsid? Meil õhukesepõhjaline Tefal tõmbas keskelt natuke kummi juba pärast paari kasutuskorda :( Ma olin küll pettunud, hind eeldanuks pisut kauemat kestmist.

    VastaKustuta
  4. Näed siis, veel tuleb inimesi kapist välja, kes pannkooke teha ei oska :)
    Minul ka see sama Tefali pannkoogipann, aga olen seda väga vähe alles kasutanud, hetkel veel korras. Sul ju ka oli elektripliit? Gaas rikuks sellise õhukese panni äkki ära, elektripliidid on vähem äkilised.
    Mina ostsin kunagi Tefalist otse ühe panni, mis osutus praagiks, kulus väga kiiresti - viisin tagasi ja sain uue.

    VastaKustuta
  5. Aet, väga lõbus oli lugeda, et muidu aukartust äratavate roogade kõrval on Sul raskusi nende kõige lihtsamate asjade - pannkookidega :D Kui mina midagi köögis hästi teha oskan, siis on need just pannkoogid. Teen neid peaaegu iga nädal ja tihti ei jõua nädalavahetust ära oodata ja patustan juba neljapäeval või reedel :)
    Mulle meeldivad suured piimaga tehtud pannkoogid, mis on äärest kröbedad. Ja pannkook peab minu jaoks olema alati natuke soolane, mis sobib siis hästi magusa moosiga. Ja kes ei karda hapukoort, siis võib proovida süüa neid slaavi moodi - kalamarja, hakitud sibula ja hapukoorega. Ülimaitsev!

    VastaKustuta
  6. Merje - ma ei häbene oma nõrku kohti tunnistada :) Mul lihtsalt oli nii hea meel, et ma lõpuks sain pannkookidega hakkama ning nüüd ma tõesti ootan ka juba järgmist pannkoogihommikut. Seni tegin pannkoogid valmis ja põgenesin ise õue jooksma...

    Mari-Liis - näed, inimesi ajavad tänapäeval isegi pannkoogid vesistama :)

    VastaKustuta
  7. Ma olen üks nendest, kes harva pannkoogid untsu keerab.. Olen teinud igast asendist igasuguse soovi järgi igasuguseid kooke.. ja täiesti suvaliselt tulevad õiged välja.

    Ise teen keefiriga või veega, sest piima ei tohi tarbida. Armastan ka õhukesi ja krõbedaid pannkooke.. keefiriga on see keeruline saavutada, aga pikemat sorti harjutamise käigus õnnestub. Kõige paremad tulid ükskord hästi vana malmpanniga. :)

    Kusjuures veike vihje krõbeduse saavutamiseks: Pane taigna sisse sört gaseeritud vett. See teeb imesid. :)

    VastaKustuta
  8. Silx - kas täisterajahust suudad ka häid pannkooke välja võluda?

    VastaKustuta
  9. Jah olen teinud.. Jäävad teralisemad ja mitte nii krõbedamad.. Aga samas gaseeritud vesi aitab ka seal. Tainas peab olema vedelam, aga samas omama kindlasti muna.

    Siiani on keerulisim olnud gluteenivabast jagust koogid.. nende tainas vajab seismist pisut.

    VastaKustuta
  10. Silx - seda gaseeritud vee nippi peab proovima. Võtan endale eesmärgiks kunagi head täisterajahust pannkoogid küpsetada.
    Gluteeni ja munavaba pannkooki olen ka kunagi üritanud olude sunnil valmistada, ei seisnud ikka üldse koos... Küpsetasin sel perioodil seetõttu enamasti gluteenivabu leibu.

    VastaKustuta
  11. ma teen samadest ainetest pannukaid, kui need, mis sul lõpuks õnnestusid. vahe on lihtsalt selles, et munavalged klopin vahtu ja lisan lõpuks selle vahu ettevaatlikult taignasse. proovi.
    maiekas

    VastaKustuta
  12. maiekas, tänan selle nipi eest, proovin teinekord ka nii.

    VastaKustuta
  13. Naised, jätke jama. Pannkoogid on meeste töö. Punkt :)

    VastaKustuta
  14. Aga vot mul pole kodus sellist meest, kes häid pannkooke oskaks teha :)

    VastaKustuta
  15. Ago on teinud viimase aastajagu pannkooke Indrek Kivisalu näpunäidete järgi, mida leiab tema raamatust Pidulikud pühapäevalõunad. Ma kahjuks netist ei leidnud raamatus olevaid retsepte, aga suus nad sulavad igal juhul :)

    Pliit on mul jah ikka elektriga ja keraamilise plaadiga, pann ajab ilmswelt asja siiani ära, mina seda ei kasuta ju rohkemaks, kui tortillade soojendamiseks :D

    VastaKustuta
  16. Indrek Kivisalu raamatust pärineb ainult väljend "tainas peab olema nagu vedel hapukoor" aga peaks äkki retsepti järgi ka proovima.

    VastaKustuta
  17. Ma suutsin nüüd sellise lihtsa asja nagu pannkoogiga sellist furoori tekitada - mu blogi külatajate arv lööb rekordeid ning mu blogis tulevad kaasa rääkima ka mehed :)

    VastaKustuta
  18. Tegin mitu puhku pooled pannkoogid täisterajahust (moosiga söömiseks), pooled tatrajahust (alguses soolaste lisanditega söömiseks) - mõlemad ikka piimaga. Meie pere meelest olid täitsa hääd. Ning siis ma üks hetk leidsin, et tegelikult tatrajahukoogid ruulivad.
    Valgest jahust ma vist oma perele söömiseks midagi pigem ei teegi.
    Kadi

    VastaKustuta
  19. mina ei osanud ka aastaid teha pannkooke, vähemalt mitte nii, et ise rahul oleks ja siis järsku avastasin 2 nippi: jätan tavalise nisujahust taigna enne kypsetamist seisma umbes tunniks ja nisujahuga pooleks lisan ka kaerajahu. vat nyyd kõik kiidavad mu kooke :D

    VastaKustuta
  20. cammy - kaerajahu tahaks minagi pannkookidesse sisse nihverdada; seni olin need katsed kõrvale jätnud, kuna ei saanud nisujahust pannkookidegagi hakkama. Kaerjahust on üldiselt raskem küpsetada kui nisujahust, selle kleepvalk käitub hoopis teisiti.

    VastaKustuta
  21. Hetkel just küpsetan Aet sinu retsepti järgi. Kahjuks 2,5 dl jahuga tainast ei õnnestunud pannil ümber keerata. Lisasin 0,5 dl juurde ja super koogid tulid. Ka keerata õnnestus paremini.

    VastaKustuta
  22. Merle, olen nüüd kordi küpsetades aru saanud, et jahud erinevad ka selle poolest, et neid läheb sama taina jaoks tarvis erinev kogus. Kuna Nõmme turuhoone põles maha ja ma enam seda head peenikest täisteranisu ei saa, siis olen küpsetanud ka Veski Mati lihtjahust - seda läheb tainasse vaja tõesti ligi 3 dl. Tegin ka retsepti kogustesse täienduse.

    VastaKustuta
  23. Ka minul tulid esimest korda pannkoogid välja:)
    Aitäh retsepti eest!

    VastaKustuta
  24. Minagi olen hädas pannkookide küpsetamisega, mul tulevad pigem pannivahvlid, kui -koogid :D .

    VastaKustuta
  25. Tänu pannkookidele ma selle toreda blogi üldse avastasingi. Superhead pannkoogid said!

    VastaKustuta
  26. Kats, igati tore, et pannkoogid õnnestusid.

    VastaKustuta
  27. Täna tulid ka väga head välja, aitäh retsepti eest!

    VastaKustuta
  28. :D tore lugeda, et ma ei ole ainus, kelle jaoks heade pannkookide küpsetamine on rakse olnud. Või teha imekeerukaid roogi, aga pannkoogid ei tule mitte sellised, nagu tahaks. Seetõttu jääb pannkoogitegu abikaasale. Õnneks ma ise neid väga ei armasta ka. Kui, siis eelkõige maasikatoormoosiga ja ikka moosi olgu ikka rohkelt. Aga teie blogi on väga vahva ja saan siit ikka häid ideid ja uusi teadmisi.

    VastaKustuta
  29. Pannkoogid olid head :)

    VastaKustuta
  30. Jagan teile mõned oma nipid, mida kasutan. Pannkoogitaigen peab enne küpsetamist umbes 30 minutit seisma, et jahu jõuaks paisuda. Ja veel, taigna tegemiseks kasutage miksrit. Mida rohkem taignat klopid, seda paremad koogid tulevad. Mina teen taigna kannu sisse(piimapaki kannu kasutan) ja sealt valan otse pannile. Kannus on hea mikserdada ja pärast ka mõnus pannile valada. Taldrik kannu alla, et köök puhas seisaks.
    Küpsetamisel pange pannile kaan peale, siis küpseb kook kiiremini ja ühtlasemalt.

    VastaKustuta
  31. See kommentaar tuleb küll mitmeaastase hilinemisega, aga: kiidan kaasa ursulale - pannkoogitaigen tahab tõesti korralikku segamist. Ise pole küll mikserit kasutanud, aga vispliga töötan seni kuni ühtki tükki pole. Tainapaksus (keefiripannkookidel - pigem paksem hapukoor), ülepannikookidel umbes 10% hapukoore tekstuur. Ja tainas tuleb seisma jätta enne küpsetamist - vähemalt 10. minutit. Ise olen tainasse alati lisanud u pool t. söögisoodat - juba kasvõi selle tõttu on hea lasta tainal "kerkida". Pannkoogiküpsetamise kogemus on al. 10. eluaastast - seega võib rääkida 40 a kogemusest :D.

    Tervitades,
    Ele

    VastaKustuta
  32. Mul on sinu pannkoogitaignaretsept ka olnud kasutuses juba ca pool aastat. Minu laps lihtsalt keeldus paksudest pannkokidest, mida ma ise küll väga armastan ja nii tuligi mul ümber õppida.
    Alguses ei õnnestunud mul sinu retsepti järgi pannkoogid üldse - jäid rabedad ja lagunesid pannil laiali. Siis lisasin ükskord kogemata taignale 2 muna asemel 3 ja võtsin kuulda siinsete pannkoogimeistrite nõuandeid ja lasin taignal külmkapis üleöö seista. Maitse ja kvaliteedi erinevus on märkimisväärne! Ja nüüd on õhukesed pannkoogid vaarikamoosi või karamellikastmega meil kodus peaaegu et iga nädalavahetuse hommikune traditsioon.

    VastaKustuta
  33. Olen samuti paksude ja õhukeste pannkookide fänn. Aga minu väiksemate paksemate pannkookide retsept pärineb vanavanaemalt.

    Tee nii: umbes 3 munakollast sega näpuotsatäis soola ja umb poole klaasi suhkruga, lisa piima ja jahu. Sega omavahel korralikult ained läbi (tainas ei tohi olla liiga vedel). MUNAVALGE, mis üle jäi klopi tugevaks vahuks ja lõpus sega tainale juurde. Segada tuleb rahulikult paar korda lusikaga, et munavalget kausis natuke näha oleks ja tainas jääks mõnusalt õhuline.

    Tänud Aetile väga põhjaliku ja inspireeriva blogi eest :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sinu vanavanaema retsept tundub väga hea tehnoloogiaga. Proovin sellisel viisil pannkoogid järgi. Aitäh!

      Kustuta
  34. Suured-suured tänud retsepti eest! Ma olen ka üks neist, kes suudab igasuguseid maitsvaid toite valmistada aga pannkooke..no lihtsalt ei tulnud välja! Ja siis mõned päevad tagasi tuli selline pannkoogiisu, et lausa silme eest läks mustaks. Proovisin siis Sinu retsepti ja esimest korda elus tulid pannkoogid välja! Ja väga väga maitsvad, täitsa võrdväärsed vanaema omadega :)

    VastaKustuta
  35. Väga mõnus retsept. Proovin kindlasti pühapäeval järele!

    VastaKustuta
  36. Väga hea retsept! Proovisime ja järgime seda nüüd kodus väga täpselt, ainult teeme tainast topeltkoguses, sest koogid on nii head, et muidu lihtsalt ei saa kõik oma isu täis. Minu meelest tulevad need koogid eriti head siis, kui tainas on ca tunni enne küpsetamist seisnud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tore kuulda, et on hea ja toimiv retsept. Meil lapsed (9a ja 3 a) teevad nädalavahetustel ise selle retsepti järgi pannkooke.

      Kustuta
  37. Väga hea koostis, jahu panime retseptis väiksema märgitud koguse järgi. Või andis meeldiva maitse ning praadimisel polnud vaja rohkem rasvainet lisada.

    VastaKustuta
  38. Mul sama jama. Kõik räägivad, et lihtne-lihtne, aga no ikka guugeldan retsepti, kui vaja küpsetada. Nüüd leidsin ühe väga hea ja ehk kulub pähe ka varsti, aitäh! :) :)

    VastaKustuta
  39. Aitäh retsepti eest! Väga maitsvad pannkoogid tulid! :)

    VastaKustuta