reede, 30. aprill 2010

Nõgesetee

Hommikusel jooksuringil jäid metsa all silma väikesed nõgesehakatised, mille kinda sisse pistes kaasa napsasin, et neist kodus üks maitsev tee teha. Nõgeseteed on ema mulle väiksest peale joogiks pakkunud, kui "väga kasulikku" jooki. Üldiselt otsin ma nüüd kõikidele "kasulikele asjadele" täpsed seletused - mida täpselt sisaldab ning milleks hea on. Googeldades sain teada, et on olemas nii raudnõgesed kui kõrvenõgesed ning need "kasulikud" on just viimased. Sellest, et ka minu korjatud nõgesed olid kõrvenõgesed, sain kodus neid kinda sest välja urgitsedes kohe aru - mu pöial valutas tugevast kõrvetusest terve päeva.


Milleks siis nõgesetee hea on. Sain teada, et nõgesetee puhastab verd mürkainetest, korrastab ainevahetust ja on üldtugevdava toimega. Makroelementidest annab nõges rauda, mis aitab omakorda vere hemoglobiinitaset tõsta. Nõgeseteed juuakse ka erinevate sisemiste verejooksude puhul. Nõgesetee toob tagasi kadunud söögiisu (selle all küll kurta ei saa :)). Nõgese tarvitamisel tasub teada, et üle paari nädala ei tasu seda järjest juua, kuna vere normaalne hüübivus võib saada häiritud.

Keeda vesi, vala nõgestele, lase 10-15 minutit tõmmata ning nirista soovi korral tee sisse mett.

18 kommentaari:

  1. muide, raudnõgesed "hammustavad" palju kõvemini kui kõrvenõgesed. Pildi järgi pakuksin, et need olid sul raudnõgesed, kuna lehed on sellised ümarad, punaka varjundiga. Kõrvenõgesel on helerohelised ja piklikuma kujuga lehed.
    Mina isiklikult ei saa nõgeseid süüa-juua, lihtsalt meeletult paha hakkab. ilmselt on mul nõgestest allergia, sest kui saan kõrvetada, siis on see koht ikka päris mitu päeva paistes ja valutab.

    VastaKustuta
  2. Kui ma oleks sinu mees, siis ma püüaks nii korraldada, et sul neid jooksuringe võimalikult harva ette satuks. Naine läheb sörkima, tuleb tagasi kimbu nõgestega ja käsib ära süüa - no see on keskmise eesti mehe õudusunenägu. (Õigemini, keskmine mees ei tuleks niisuguse asja pealegi, nii et pigem on see teadliku eesti mehe õudusunenägu.)

    Ma saaks aru, et võtaks naabri aiast seapõrsa kaasa... või tooks poest õlut :)

    VastaKustuta
  3. Oi, nõges tuleb kuuma vette kasta ja suhteliselt kiiresti (20-30 sek) välja võtta, sest muidu muutub see meie kehale mürgiseks. See on ka põhjus, miks tee tuleb suhteliselt kiiresti pärast valmistamist ära juua.

    VastaKustuta
  4. Ei muutu nõges kuumas vees mürgiseks, kust selline info? Lühemaks ajaks kuuma vee sisse kastes saab lihtsalt nõgese kõrvetavad omadused kaotada ning sellisel kujul annab teda salatisse lisada näiteks. Samas kui nõgesesuppi, -kisselli või -tee tegemisel on nõges kuumas ikka kauem kui see pool minutit ja ei muutu mürgiseks.

    Küll aga peaks trombiohuga inimesed nõgeste tarbimisel ettevaatlikud olema (või lausa vältima), kuna nõges parandab vere hüübivust ja seega suurendab neil veelgi trombide tekkimise ohtu...

    Triin

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Parandan! Nõges vedeldab verd - seega vähendab trombiohtu! :)

      Kustuta
  5. Liilia - ei ole seni silma järgi osanud raudnõgesel ja kõrvenõgesel vahet teha. Lugesin nüüd nende erinevuse kohta ning kirjelduse järgi võib see tõesti olla hoopis raudnõges. Aga tee oli ikka tüüpilise nõgesetee maitsega. Nõgest hoidsin nii kaua vees, kuna enne ei tekkinud maitset - Eva kirjeldatud paarikümnest sekundist ei tule teele absoluutselt maitset (ja mul oli väikeses kannus peotäis nõgeseid). Eva, kust tuleb see info mürgisuse kohta ja mida tähendab mürgisus selles kontekstis? Triin lükkab mürgisuse info järgevas kommentaaris ka ümber.

    Kaur - mul on tõsiselt hea meel, te sa mu mees pole! Sest minu hea mees Renee mõistab mind isegi siis, kui ma metsast nõgeseid korjan. Ma ei saa aru, kuidas sa lugesid sellest tekstist välja, et ma Reneele neid nõgeseid süüa andsin, isegi teed ei pakkunud. Tema teeb oma hommikused söömingud Skype söögisaalis ja arvan, et sa oled ka oma silmaga näinud, et nõgesevõileibu ma talle kaasa ei tee.
    Õlu ma pole mitte kunagi ostnud ja koju tassinud, sest Renee ei joo kodus õlu (ja pole keskmine eesti mees) ja naabriaias siga ka ei kasva. Küll aga teen talle täna õhtul kartulit ja heeringat. Aga seni kutsu Renee kööki kaasa ja minge keerake üks pärastlõunane singirull põske.

    VastaKustuta
  6. Kiiduväärt on, et teie pere hindab niivõrd tervislikku ja kodumaist toitu. Loen mõnuga, katsetan ja propageerin teistelegi:)
    Raudnõgese ja kõrvenõgese vahe on see, et raudnõges on sihuke pisike ja tige, kellega kohtud köögiviljapeenart rohides. Kõrvenõges aga suurema lehega, kasvab pundina ja pikaks. Kõrge C vitamiini sisaldusega kah veel. Nii, et väärt taim tarbimiseks. Edu teie perele!
    P.S. Ära ole Kauriga tige, tal nii hea huumor:)
    Mannu

    VastaKustuta
  7. Mannu - tore, kui tervislik toit ka Sind inspireerib ning maitsemeeli liigutab.
    Pole ma midagi Kauri peale tige, eks ka minu vastusest võis kahetimõistetavat tonaalsust välja lugeda :) Kuna ma kirjutan oma blogis tihti väga tundlikel teemadel, saan ka kriitikat ja kui ma seda südamesse võtaks, oleks ma ammu blogimise lõpetanud ja elaks oma elu vaikselt edasi.

    VastaKustuta
  8. Kõrvenõgesest tehtud teega/leotisega on kasulik ka juukseid loputada. Olen ise seda sageli teinud. Juuksed muutuvad ilusaks ja läikivaks. Nii et igati tänuväärt taim (:

    VastaKustuta
  9. Väga vahva meeldetuletus ja ilusad pildid. Avastasin eile, millise vahva raamatuga sa ühelepoole oled saanud. Kas ma olen sellest ilma jäänud, või sa polegi seda raamatut oma blogilugejatele siin tutvustanud? Igatahes hirmus tubli sinust! :)

    VastaKustuta
  10. Koopatibi - olen kuulnud jah, et nõgeseleotisega juukseid loputatakse, ise pole proovinud. Üldiselt on naha ja juuste tervis seotud väga tihedalt inimese toitumisega - juuste ja naha liigne kuivus näitab ka teatud ainete puudujääke.

    Juc - olen hoidnud oma raamatu asja lõpuni saladuses, et sellega peagi üllatada, aga nagu näha, info juba liigub:) Avastasin paar päeva tagasi ka juhuslikult, et googeldades tuleb raamatu kohta info juba välja - seega pole varjata enam midagi. Teen siia blogisse lähipäevadel raamatu kohta ka põhjalikuma postituse. Raamat on hetkel vaid ettetellimisel, poodidest hetkel veel ei saa, aga kohe-kohe tuleb müügile.

    VastaKustuta
  11. Aet, anna andeks, et nüüd sinu saladuse niimoodi välja lobisesin. Kusjuures, kui ma selle küsimuse siia ära kirjutasin, siis hakkasin isegi mõtlema, et äkki hoiad mingil põhjusel saladuses. Aga mina leidsin selle raamatu reklaami oma mehe vanavanaema juures viimast Kroonikat sirvides ja avastasin, et ohsaa, Aeda tehtud. Palju õnne siis raamatu puhul!

    VastaKustuta
  12. Juc - pole hullu :) Kuulsin ka juba tuttava käest, et Kroonikas oli reklaam sees - seega on info juba avalik.

    VastaKustuta
  13. tere tahtsin teada kuidas selle asjaga on et nõges pidi vinnide ja punnide vastu aitama ja milline kas raudnõges või tavaline nõges....ja kui ohutu see on pika aja vältel????

    VastaKustuta
  14. Kairi, nõgesel on tõesti ka aknet raviv toime. Ma kahtlen, kas pelgalt tee joomisest piisab, et ilusat nahka saavutada, ka nõgesekompressi tegemine vistrikele on raviva toimega. Kindlasti on vinnide teke kinni ka toitumises, seega prooviks ka toidus midagi muuta. Ravitoimega peaks olema just kõrvenõges.

    VastaKustuta
  15. Kuule Aet,maateede kohta tahan öelda niipalju,et Tarbijas või kusagil seal oli artikkel imikutel olevatest gaasidest mis tekitavad neile kõhuvalu.
    Nad millegipärast ei maininud,et kummelitee võtab imikutelt kõhuvalu.

    VastaKustuta
  16. Et siis jah, pildil kindlasti eksimatult tegemist raudnõgesega, mis sugugi kasulik pole - kahjulik ei ole ka mitte, kui hästi maitseb sobib lihtsalt luristamiseks. Kõik hea jutt käib kindlasti aga pikkade pisemate ja rohkem tipu poole suunatud sakkidega lehtedega kõrvenõgese kohta, mis ka väga hästi maitseb. Kõrvetavad mõlemad - hoolimata nimest raudnõges tavaliselt isegi hullemini, kui kõrvenõges.

    VastaKustuta
  17. Korjasin täna samamoodi enda arvates kõrvenõgest. Keetsin tee valmis - täitsa raudnõgese moodi näeb välja 😄 maitse pole halb.

    VastaKustuta