neljapäev, 13. august 2009

Tarte Tatin

Marjakookidest on ohtra küpsetamise tulemusena päris ära tüüdanud, õnneks aga on esimesed varajased õunad juba söödavaks muutunud - nii, et käes on õunakoogiaeg. Ma mitte ei kahelnudki puu alt esimesi veidi hapusid õunu korjates, milline tuleb selle aasta esimene õunakook - ikka minu lemmik Tarte Tatin. Mul on varem blogis postitus ka rabarberiga Tarte Tatin'st ning tagurpidi karamelliste kookide küpsetamispõhimõtted olen seal lahti rääkinud. Nagu klassikute puhul ikka, googeldan ma korralikult retsepti ja valmistamisõpetuse läbi ning valin siis tundmuse järgi parima välja.


Vaja läheb:
100 g rafineerimata roosuhkrut
50 g demerara suhkrut
2 spl vett
30 g võid
500 g hapusi õunu

Kate (põhi):
3 dl nisujahu
100 g võid
tsipa soola
0,5 dl rafineerimata roosuhkrut
1 muna


Tatre Tatin'i valmistamiseks on tarvis koogivormi, mida saab nii pliidil kuumutada kui ahju pista; vorm ei tohi olla lahtikäiv. On olemas ka spetsiaalsed Tarte Tatin'i vormid, kuid minul täidab seda eesmärki sisuliselt üks sirgete äärtega Tefali pann, millel on eemaldatav sang - sellega on sangast kinni hoides hea pliidi peal tegutseda ning sanga eemaldades mugav ahju pista. Algselt ostsin selle panni küll nö tavalise praadimispannina, kuid taibates selle teisi funktsioone, jätsin ma selle peamiselt koogipanniks.
Koogi valmistamist alustasin taina tegemisega. Lasin võil toasoojuses pehmenda ning segasin sinna hulka nisujahu, soola, suhkru ja muna. Mätsisin taina ühtlaseks ning pistsin pooleks tunniks külmkappi. Tarte Tatin'i saab muidu valmistada ka lehttainast, siis jääb tainavalmistusprotsess ära - lihtsalt lõika sobiva suurusega tükk lehttainast. Ise pole lehttainaga Tarte Tatin'i proovinud, kuigi mulle lehttainas muidu väga maitseb. Aga mulle ei meeldi lihtsad lahendused :)
Põhja jaoks, mis hiljem muutub katteks, tuleb esmalt koorida ja viilutada õunad. Efektne on jätta õuntest võimalikult suured tükid, mul aga olid sel korral päris tillukesed õunad. Õunad tasub koorida, et karamell hästi õuntesse imenduks. Panin panni pliidile, tilgutasin sellele 2 spl vett ning lisasin suhkru sulama. Lasin hästi madalal kuumusel suhkrul vedelduda ning tõstsin siis kuumust keskmise peale, lastes suhkrul muutuda kuldseks. Lisasin või ning segasin läbi, karamellilõhna oli köök juba täis :) Panin õunad kooritud pool alaspidi pannile ning lasin veel madalal kuumusel 5 minutit podiseda. Külmkapist võetud taina rullisin läbi toidukile ümmarguseks ning asetasin õuntele peale (ääred vajutasin veidi sissepoole, et mahl välja ei imbuks). Küpsetasin 190-kraadises ahjus 40 minutit ning kummutasin koogi kohe vormist kuumakindlale taldrikule. Mul sellest vormist koogi väljavõtmisel pole kunagi probleeme olnud - lihtsalt panen taldriku vormile ning keeran alaspidi. Kuumutasin ahju 250-kraadini ning pistsin taldrikul õunakoogi korraks kuuma ahju karamellistuma.
Serveerisin sooja Tarte Tatin'i koos külma endatehtud vaniljejäätisega. Istusime soojal suveõhtul mõnusalt jahedal rõdul ning neljakesi maiustades kadus kook ja jäätis vähem kui poole tunniga...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar