kolmapäev, 14. oktoober 2009

Kevadrullid

Mulle jäid poes ükskord silma riisipaberid, millega saab kevadrulle valmistada, ostsin need ära - ootama aega, mil tuleb inspiratsioon. Aasia köögist tuntud kevadrulle pole ma kodus kunagi teha proovinud - nagu ma ka varem kirjutanud olen, on minu jaoks Aasia köögis kasutatavad komponendid suhteliselt võõrad ja müstilised, kuidagi järgitehtamatud. Ühel poevabal päeval meenusid mulle need riisipaberid, mille hiljuti ostnud olin ning otsustasin teha ühed kevadrullid enda kodus leiduvatest komponentidest.


Vaja läheb:
2 porgandit
1/2 keskmist kapsast
3 väikest maapirni
1 purk bambusevõrseid
1 suur punane paprika
ca 15 cm jupp porrut
1 kuhjaga tl riivitud ingverit
2 küüslauguküünt
1 spl tsillikastet
4 spl Thai Choice wokikastet
soola
musta pipart
2 tl muscovado suhkrut
17 riisipaberit
ca 0,5 l (päevalille)õli frittimiseks

Ausalt öeldes ei tegelenud ma neid kevadrulle valmistama hakates olulise eeluuringuga - vaatasin vaid ühe video, et näha meetodit, kuidas need kokku rullitakse. Sisse panin oma äranägemise järgi erinevaid aedvilju - lõikusin porgandid peenikesteks (ca 3 mm paksused, 4 cm pikkused) pulgakesteks, sama tegin maapirniga. Paprika lõikasin samuti peenikesteks ribadeks, kapsa viilutasin õhukeselt, porru lõikasin ratasteks ja küüslaugu hakkisin peenikeseks. Ingverijuure riivisin ülipeene riiviga. Panin järgemööda kõik hakitud komponendid tilga õliga wokpannile, lisasin ka bambusevõrsed, riivitud ingveri, 1 spl tšillikastet ja 4 spl Thai Choice wokikastet, samuti veidi soola ja musta pipart, wokkisin kergelt ja panin panni rõdule jahtuma. Kui kevadrullide täidis jahtunud, võtsin sügavkülmast riisipaberid. Mulle jäi ainult arusaamatuks, miks neid sügavkülmas hoitakse - just Prismas ma need sügavkülmast võtsin, küll aga leidsin samasugused (küll teises pakendis) riisipaberid Stockmannis toasoojalt riiulilt. Etteruttavalt olgu öeldud, et järgijäänud pabereid ma tagasi sügavkülma ei pannud ning need säilivad edukalt ka toatemperatuuril. Nimelt pole riisipaber kohe valmis rullikeeramiseks - need on õhukesed ja jäigad ümmargused latakad, mis muutuvad rullitavaks, kui hoida neid ca 20-30 sekundit vees. Kusjuures pakil sellist õpetust kirjas polnud, selle mõtlesin ise välja. Panin umbes 2 spl täidist niisutatud riisipaberi sisse ning keerasin selle rulli, ääred pakkisin enne viimast keerdu sissepoole. Videos vaadatud õpetuses olid riisipaberi ääred määritud ka munaga, kuid see paber tundus olevat piisavalt kleepuv, et ei pidanud vajalikuks muna kasutada. Rullisin täidise järgemööda riisipaberitesse ning kuumutasin potis õli (kui on olemas fritüür, on kevadrullide küpsetamisprotsess oluliselt lihtsam). Kevadrulle küpsetades õppisin, et neid õli sisse pannes peab õli olema võimalikult kuum, vastasel juhul jäävad need õli sisse tasakesi podisema ning ei muutu pealt krõbedaks; küpsetasin kevadrulle mõlemalt poolt ca 1-2 minutit; pärast valmis kevadrullide potist väljavõtmist tuleb õlil lasta taas kuumeneda ning alles siis uued rullid sisse lasta. Valmis kevadrullid on hea panna õlist nõrguma köögipaberi peale. Kuna tegemist on päris rasvase toiduga, siis rasvasust tasakaalustama panin toore kapsa, mida ohtralt kevadrullidele peale näksisime - mina "koorin" kapsast kihte juustunoaga, nii saavad need eriti õhukesed ja maitsvad.
Tänaseks olen kevadrulle valmistanud juba kaks korda - nimelt esimest korda kevadrulle tehes ei tulnud ei minul ega ka mu õel, kes me neid kordamööda pildistasime, pähe, et kevadrulli võiks pooleks lõigata, et ka selle sisu oleks näha; vaatasin hiljem pilte ja tundsin, et midagi on ikka puudu - kui sisu ei näe, ei suuda pildi järgi ka nende maitset ette kujutada. Täna oli mul aga hea võimalus nende rullide tegemist korrata, kuna mul on külas ema, kes ei söö nisu- ja piimatooteid, siis kevadrullid tundusid olevat just selline toit, kus need komponendid ei figureeri. Kevadrullid maitsesid tõeliselt hästi kõigile sööjatele. Pildid tegin ka uued, nüüd juba nähtava sisuga :)

7 kommentaari:

  1. Palun ütle, kust poest õnnestus Sul riisipaberit leida????? Olen seda nii Tartus kui Pärnus otsinud.
    Ette tänades,
    Margit

    VastaKustuta
  2. Margit, Prismast ostsin need riisipaberid.

    VastaKustuta
  3. Prismas pole viimasel ajal enam olnud, küll aga on nii Solarises kui Piprapoes.

    Samadest paberitest saab teha ka värskeid kevadrulle. Valmistusviis on sama kuni selleni, et värskeid ei fritita. Seni, kuni Eestis on saada vaid suured paberid (olemas on muidu ka poole väiksemad), võib paberi pooleks teha, siis ei tule see paberikiht rulli ümber nii paks.

    VastaKustuta
  4. Kevadrullide valmistamiseks kasutatakse filotainast. Näiteks Rimis on saadaval kevadrullide tainas, isegi õpetus on paki peal olemas, kuidas seda kevadrulli kokku panna. See on sügavkülma toode. Hiljem, peale sulatust saab järelejäänud paki õhukindlalt sulgedes ka tavalises külmkapis säilitada.

    VastaKustuta
  5. Koreas tehakse kevadrulle just riisipaberiga.

    VastaKustuta
  6. Soovitaksin ka proovida küpsetamata kevadrulle. Riisipaber tuleb panna hetkeks sooja vette ja siis salatileht (parem on jääsalat) ja täidis sisse keerata. Maitse on imehea. Parimad kevadrullid, mida saanud olen, olid just sellised. Täidiseks olid klaasnuudlid köögiviljadega. Valmistajaks minu Aasiast pärit sõber.
    Olen kodus ka ise teinud ja tulemus on hea olnud, Kahjuks muidugi mitte nii imeline, kui sõbra tehtud, aga mulle meeldivad rohkem kui fritüüritud. Ainuke meelespea on see, et rullid tuleb keerata vahetult enne serveerimist, sest kaua seistes muutuvad kõvaks.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Olen saanud ka kirjeldatud Vietanami kevadrulle - on tõesti imehead. Rohkelt värsket koriandrit ja tšillikastet ka juurde.

      Kustuta