pühapäev, 19. juuni 2011

Sidrunivõie (Lemon curd)

Vanemad tõid mulle Kreekast Korfu saarelt enda korjatud sidruneid. Sidrunid olid nii värsked ja mahlased, et tekitasid tahtmise teha nendest midagi tugevalt sidrunimaitselist. Lemon curd ehk sidrunivõie meenus mulle kohe esimesena. Sidrunivõide sisse läheb nii sidruni mahl kui koor ning seega on soovitav kasutada taimekaitsevahenditeta kasvatatud sidruneid.

Fruit curd'i võib teha ka teistest (soovitavalt hapudest) viljadest (mina olen teinud nt astelpajust), kuid just lemon curd on üks levinumaid versioone sellest. Määre on väga tuntud ja levinud Inglismaal, kus seda kasutatakse saiamäärdena, samuti kasutatakse lemon curd'i kookides. Mina olen sidrunivõiet pannud beseerulli vahele ja Pavlova koogi peale - selle hapukas maitse harmoneerub ideaalselt magusa beseega.

Vaja läheb:
3 muna
150 g peeneteralist rafineerimata roosuhkrut
1-2 sidrunit (umbes 100 ml mahla + riivitud sidrunikoore kollane osa)
ca 60 g võid

Klopi kuumakindlas anumas munad suhkruga lahti ja lisa sidrunimahl ning tõsta anum vesivannile (keev vesi alumises potis ei tohi puutuda vastu potti, milles mune vahustada). Sega vesivannil pidevalt vedelat massi, kuni see muutub paksemaks ja helekollaseks, selleks kulub aega umbes 8-10 minutit. Munamassi temperatuur peaks tõusma 75 kraadini, just siis on jõudnud see piisavalt pakseneda. Mina kasutan kõikvõimalike tükki minemist kartvate munatoitude (brüleekreem, jäätisesegu, Hollandi kaste, sidrunivõie jne) puhul infrapunatermomeetri abi, mis mõõdab suvalise eseme/toidu vms täpse temperatuuri kõigest ühe sekundiga. Tegu on tegelikult Renee ehitustööriistaga, kuid seda on selle kiiruse tõttu väga mugav kasutada ka toidutermomeetrina, kuna temperatuuri saab mõõta ilma seda toidu sisse pistmata.
Kui munamass paksenenud, eemalda see kausiga kuumaveevanni kohalt ning sega sisse kuubikuteks lõigatud või ja peenelt riivitud sidrunikoor. Olen näinud retsepte, kus on võid ligi poole rohkem, kuid minu arust piisab ka sellest kogusest (suurema võikogusega taheneb sidrunivõie külmkapis kõvemaks).

5 kommentaari:

  1. Kui kaua selline võie külmkapis säilib?

    VastaKustuta
  2. Need õpetused, mida mina olen lugneud, nendes räägivad, et säilib külmkapis 2 nädalat. Ise valmistan ka seda aeg-ajalt. Meil aga ei säili see kuidagi. Mis küpsetistest üle jääb, süüakse ära röstsaia peal. Siinkohal julgen soovitada ühte linki, kus on väga maitsev ja värske sidrunitort http://zuhkrusai.blogspot.com/2010/04/sidrunitort.html

    VastaKustuta
  3. kas toore muna maiste vms jääb tunda? Olen ammu teha tahtnud seda kuulsat võiet, aga väike foobia toore muna vastu on tagasi hoidnud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sama oli minul, kui teadsin et kusagil on toores muna sees, siis jäi söömata, teadmata seda sõin ja kiitsin. Aga olen teinud paljud korrat sidrunivõiet ainult selle erinevusega sellest retseptist et kasutan ainult munakollaseid ja lisan veel 1 tl vanillisuhkrut. Muna maitset ei jää, sest sidruni maitse on ise juba tugev!

      Kustuta
    2. Toorest muna ei tasu peljata - toore munakollasega saab väga palju häid toite - kasvõi nagu Caesari salati kaste - teha. Sidrunivõides ei jää tõesti sidruni tugevamaitselisuse tõttu muna maitset tunda, kreemjat tekstuuri annab vaid.

      Kustuta