neljapäev, 9. september 2010

Tõeline nostalgia - kondenspiimatäidisega "Kreeka pähklid"

Te ju kõik mäletate neid "pähkleid", eks! Minul igatahes tuli nende pähklite pilti nähes kohe see maitse meelde, kuigi sõin neid viimati tõenäoliselt oma 20 aastat tagasi. Nõukaajal olid pähklirauad pea igas peres ning magusad kondenspiimatäidisega "Kreeka pähklid" kaunistasid paljude laste sünnipäevalaudasid.

"Kreeka pähkleid" on elustanud ka mõned teised toidublogijad - eelmisel aastal küpsetas neid Juc ning viimati ajas "Kreeka pähklite" isu peale Aniitram. Mõistetavalt on nende küpsiste valmistamiseks vaja spetsiaalseid pähkliraudu ning loomulikult on enamus inimesi need kunagiste suurpuhastuste käigus tunnistanud mittevajalikuks. Küsisin neid enda vanematelt ja vanaemalt, samuti Renee vanematelt - kuigi kõik neid raudu mäletavad, ei tea keegi, kas ja kus need olla võivad. Renee emal tekitas aga nende küpsiste mõte nii suurt huvi, et leidis küla pealt ühed rauad siiski üles - naabrinaise kuuri alt - veidi kulunud, määrdunud ja roostetanud, kuid kõva küürimise peale said need siiski kasutuskõlblikuks. Lisan veel täpsustuseks juurde, et raudasid saab kasutada mittekeraamilisel elektripliidil või puupliidil (äkki ka gaasipliidil), mida tänapäeval ka enam suuremas osas kodudest ei leia.

Retsepti osas kaalusime erinevaid variante - põhimõtteliselt läheb nende küpsetamiseks vaja muretainast. Ühe retsepti leidis Renee ema 1991. a välja antud retseptiraamatust "Küpsetame ise II" - selles retseptis häiris mind majoneesi ja margariini olemasolu. Lõpuks tegin "Kreeka pähkleid" peaaegu Aniitrami blogist leitud retsepti põhjal (vähendasin küll suhkru ja või koguseid).

Hoiatus veel enne küpsetamist - aega ja tahtmist nikerdada-nokitseda peab olema, sest nende pähklite tegu on ikka paras ettevõtmine.

Tainas:
200 g võid
3 sl suhkrut
2 muna
6 dl nisujahu
1 tl küpsetuspulbrit

Täidis:
1 purk (400 g) (üle)keedetud kondenspiima
ca 50 g võid

Esmalt keeda suletud kondenspiimapurki veega täidetud potis ca 2 tundi (kasuta kindlasti õiget kondenspiima mitte odavad koopiaid). Sega veel soe kondenspiim võiga ühtlaseks massiks. Või on sisse segatud tõenäoliselt selleks, et kondenspiim kergemini taheneks. Mina vähendasin või kogust kolm korda ja kondenspiim tahenes ikka (äkki poleks seda võid üldse vaja).

Tainast on lihtsaim teha köögikombaini või miskri abiga. Vahusta toasoe või suhkruga, lisa sisse munad ning viimasena küpsetuspulbriga segatud jahu - lase moodustuda ühtlasel tainal. Hoia tainast kile sisse mähituna ca pool tundi külmkapis.

Nüüd kuumuta pähklirauad mõlemalt poolt ning määri iga pesa õli või võiga. Eelpoolmainitud retseptiraamatus oli küpsiste valmistamise õpetuses soovitaud lausa kättpidi masinasse minna ja sõrmede abiga muljuda tainas iga pesa sisse. Minul sepa käsi pole ja põletusarme ei taha, seega panin lihtsalt väikese tükikese tainast igasse pessa ning vajutasin pähkliraua teise poole peale (nõgususele vaatab vastu siis kumer pool). Arvesta, et esimene sats läheb aia taha, kuna ei küpsetusaega ega koguseid ei oska veel tajuda. Liiga kuuma pliiti need ei taha, küpsetasin keskmise kuumusega. Keera küpsetamise ajal pähkliraudadel ka teine pool pliidiplaadi vastu. Enne iga uue taina panemist määri pesasid võiga. Mida rohkem küpsetad, seda vilunumaks muutud ning peagi on korrapärase kuju ja õige küpsetusastmega "pähklikoorikud" terve suur kauss täis. Jahuta need maha, pane lusikaga iga poole sisse võiga segatud kondenspiima ning vajuta kaks pähklikoorikut kokku. Täidist jäi selle koguse taina jaoks veidi väheseks (jah, panin mõned ampsud kondenspiima juba niisama pintslisse ja võid lisasin ka vähem). Osa pähklipoolikuid täitsin Nopri koorekaramelliga, mis tundus samalaadne toode, kuid etteruttavalt olgu öeldud, et need kondenspiimaga maitsesid ikka paremini.

Maitsesin täidetud "Kreeka pähkleid" kohe nende valmimise järgselt. Ei hõisanud just suurest vaimustusest. Teate ju küll, et mingid asjad püsivad mälus veidi ilusamana/maitsvamana kui need nüüd enam tunduvad - muutuvad maitsed, muutub kontekst, tuleb uusi maitseid juurde jne. "Raskendav asjaolu" oli ka see, et ma olin üle tunni aja neid pliidi ees vorpinud ning sellised tegevused täidavad kõhtu juba emotsionaalselt.

Jätsin kausitäie pähkleid ööseks külmkappi. Järgmisel päeval neid maitstes oli hoopis teine teema - pähklid olid ikka päris nauditavad, just nagu lapsepõlves :) Seega soovitus - pane pähklid vähemalt üheks ööks külmkappi, et täidis ja pealmine kiht omavahel harmoneeruda jõuaks.

P.S. Kuna minu blogis eeldatakse näha enamasti tervislikku toitu, siis pean lisama hoiatuse: need maiustused ilmselgelt EI OLE tervislikud. Nii et sööge silmadega ja mäletage neid sellistena nagu need lapsepõlves olid :)

18 kommentaari:

  1. Ilusad ja isuäratavad! Mul on ka ammu igatsus nende küpsetamise järele. Selgus, et vanaema pähklirauad viis isa mõned aastad tagasi metalli kokkuostu, sest need vedelesid pööningul ja keegi neist puudust ei tundnud.
    Aga ämm lasi nüüd minu kurtmise peale sõprade-tuttavate seas jutu lahti, et pähkliraudu oleks hirmsasti vaja :) Ootan huviga, kas leitakse ühed...
    Suurest igatsusest olen mõnikord poest neid pähkleid ostnud, aga need ei too küll kuidagi lapsepõlve meelde.

    VastaKustuta
  2. Aet sa oled nii paha praegu :S Ma olen neid otsinud juba 2a poodidest, sest ma ei teadnud et neid saab kodus kah teha ja nüüd ma siin passin su pilti ja vesistan :S Tahan kaaa

    VastaKustuta
  3. Aitäh Koopatibi. Loodan, et leiad endale need pähklirauad. Vahetevahel müüakse neid ka osta.ee-s.

    Anneli, ma ei teadnud, et need pähklid sul selline unistus on! Nüüd ma siis tean, mida külla tulles kaasa võtta :)

    VastaKustuta
  4. Poe omad ei kannata kohe üldse mingit kriitikat - vähemalt mitte need, mida pakendatult müüakse... Aga meil pandi küll vanasti hoopis keedukreemi vahele - vot see juba on TÕELINE lapsepõlvemaitse!

    VastaKustuta
  5. Aet, kõik pildid on väga ilusad, aga see viimane on kohe super! On jah üks igavene nikerdamine, selles osas on sul õigus. Äkki sellepärast saigi nad kunagi ammu kõigil ära peidetud, et lapsed neid enam ei nõuaks :). Või siis lihtsalt sellepärast, et tuli talongiaeg ja asi oli võist, jahust ning iiristest kaugel! Igatahes vahva, et neid elustasid! :)

    VastaKustuta
  6. Küll olid ikka maitsvad! Ma olen neid kindlasti saanud väiksena, aga üldse ei mäleta, kus. Ei mäleta, et kodus teinud oleksime?

    Sõin neid mittetervislikke maiusi ka õige mittetervislikul viisil, neist sai mul tollel päeval ainuke hommikusöök:)

    VastaKustuta
  7. Kirsika - mina neid poes märganud pole (tavaliselt ei otsi midagi küpsiseletist). Aga täidised võib tõesti teha erinevaid, mis aga maitseb.

    Juc - rõõm kuulda, et pildid meeldivad. Ja tänud ka inspiratsiooni eest, kuna täiskasvanueas nägin neid esimesena just Sinu blogis ja nii need meelde tulidki.

    Kaisa-Maarja, sina ju kondenspiimaga ei saanudki (siis oli järgi vaid koorekaramelliga), nii, et sa ei tea, mis on hea!
    Mina ka ei suuda meenutada, kust me neid saime. Ei mäleta, et kodus oleks teinud, aga ma arvan, et Mummo tegi neid meile.

    VastaKustuta
  8. Võrratult kenad!!! Ka mina sain neid vist mingi 15-20 aastat tagasi. Nüüd otsin kas kuskil leidub veel neid raudu :)

    VastaKustuta
  9. Tõesti kenad pildid!
    Olen ka ise neid pähkleid teinud ja pole kunagi kondenspiimale võidu juurde lisanud. Taheneb ka ilma selleta kenasti.

    VastaKustuta
  10. See tekitab küll soovi ise järele proovida. Kunagi ühe sõbranna ema tegi ja selle sõbranna sünnipäeval sai neid alati süüa ja imehead olid ikka. Ja ma olen üks neist õnnelikest, kellel pähklirauad kapis täitsa olemas. Olen neid varem muul otstarbel kasutanud, nt. kummikommide vormidena.

    VastaKustuta
  11. Kusjuures pähklirauad täitsa olemas Osta-Ee-s.Mul ka õnneks alles ja kuna homme sõbrapäev ja minu lapsed on mulle kõige suuremad sõbrad,siis hakkasingi pähkleid vorpima,nad ikka on meelde tuletanud,et ema kas mäletad?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh info eest. Sõbrapäevaks selliseid nostalgiamaiustusi lastele teha on igati tore mõte.

      Kustuta
  12. Minul neid raudu ei ole, on hoopis poolikud pähklikoored, kas keegi teab, palju taigent vormi panna, et täidisele ka ruumi jääks.Kahjuks ei mäleta enam, see oli nii ammu, kui tehtud sai.

    VastaKustuta
  13. Tere. Mul ka plaanis teha aga kas keedetud kondenspiim peab täielikult jahtunud ja tahke olema.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere, Jaana.
      Parem oleks, kui on jahtunud ja tahkem, siis püsib paremini "pähklite" sees ja ei hakka välja voolama.

      Kustuta
  14. Kas pähkliraudadega saab ka keraamilisel pliidil küpsetada?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. saab aga mina ei soovita ,mina ei tee enam sellel pliidil

      Kustuta
  15. Спасибо большое за наивкуснейший торт!День Рождение удался!Коллеги остались очень довольны!)))

    VastaKustuta