teisipäev, 31. jaanuar 2012

Moosimusid

Moosimusid avastasin enda jaoks "Jõulud kodus" raamatust (autorid Pille Petersoo ja Irina Tammis). Retsept jäi silma ja ajendas järgi proovima taas seetõttu, kuna ei sisaldanud ei muna ega piima. Moosimusid (syltkyssar) on Rootsi päritolu küpsised, kuid meil said need hoopis nime Poola küpsised. Nimelt uusaastapeol arvas mu sõbranna, et olen lauale panekuks toonud Maximast või Säästumarketist neid odavaid (Poola päritolu?) kastidesse pakendatud moosiküpsiseid, mida vanamemmed tavatsevad osta :) Aga näed, hoopis ise tegin. Ju siis tulid liiga korrapärased, et meenutasid poeküpsiseid. Ka ükskord külla minnes ja neid samu küpsiseid kaasa võttes tuli seletada, et ikka ise tehtud kraam on.

Küpsised sisaldavad kartulitärklist (mida ma varem kunagi küpsistesse pannud pole) ning seetõttu jäävad küpsised ühteaegu suussulavad ja rabedad. Minule maitsevad need küpsised kõige rohkem vaarika- ja viigimarjamoosiga. Moos peab olema paksem, et see küpsedes küpsistest välja ei voolaks. Kaneeli ja/või kardemoni võib lisada, aga mulle meeldib ilma lisamaitseteta kõige rohkem.

Vaja läheb:
200 g toasooja pehmet võid
1 dl tuhksuhkrut
240 g nisujahu (4 dl) (või 2 dl nisujahu + 2 dl tatrajahu)
50 g kartulitärklist (1 dl)
noaotsatäis soola
soovi korral kaneeli või kardemoni

Peale:
paksemat vaarika- või viigimarjamoosi


Hõõru toasoe või tuhksuhkruga kohevaks. NB! Mida pehmem on või, seda korrektsema kujuga tulevad küpsised ning seda vähem need pragunevad sõrmejälge tehes (mina olen võtnud võipaki ööseks kapi peale pehmenema ning hommikul küpsetanud). Sega nisujahu ja kartulitärklis, lisa võikreemile. Sega ühtlaseks. Seda kõike võib teha ka köögikombaini abiga - on lihtsam ja kiirem.
Vormi käte vahel küpsisemassist väiksemad pallikesed ja aseta need ahjuplaadile. Suurust saab ise valida, aga mina olen teinud üsna väikesed küpsised ning sellest kogusest tainast tuleb 40 küpsist. Suru pöidlaga iga küpsise keskele süvend. Aseta süvendisse ca pool teelusikatäit moosi.
Küpseta 180-kraadise ahju keskosas umbes 15 minutit, kuni küpsised on helekollased ja tahenenud. Küpsised ei pea pruunistuma; ideaalne värv ongi just helekollane.

Soovitan proovida küpsiseid ka osaliselt tatrajahuga valmistada - mulle maitsevad isegi rohkem ja on tervislikumad ka. Tatrajahu annab kergelt pähklise nüansi. Eesti Mahe tatrajahu on minu arvates parim.

14 kommentaari:

  1. Need on tõesti tõeliselt mõnusad, mulle meeldib juba see tainas väga, mõnusalt pehme ja elastne, lastelgi hea vormida. Paksu vaarikamoosiga maitsestamata tainast moosimusid on minugi lemmikud, aga jõulude ajal lisasin päris tihti kaneeli, kardemoni või piparkoogivürtsi lisaks. Kiire teha ja maitsvad :)

    PS Mine või Maximast neid soodsaid analooge otsima - kas tõesti on väliselt nii sarnased? :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Näed, Pille, meil siis sama maitse. Aneele meeldib ka neid küpsiseid koos minuga teha, kuigi ta neid väga süüa ei tahagi. Nokib küpsistest moosi välja ja küsib, kas ma ei võiks teha lihtsalt niisama küpsetatud moosi :)

      Pole ise neid Maxima küpsiseid kunagi ostnud, aga väline sarnasus on küll olemas :) Ära Sa ka parem osta; odavad transrasvad, tead ju küll...

      Kustuta
  2. need on t6esti head kypsised :) ma proovisin neid teha ka kakaod lisades ja moosi asendasin mandlitega :) need olid ka head :)
    mul siin pere ikka vahel palub neid kypsetada kuna olen nad nende kypsistega àra v6lunud :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Veel üks küpsisesõber juures siin. Karimakene, usun, et Sinu pakutud variant võib ka väga maitsev olla (hetkel küll ei saa proovida, kuna lapsel allergiad).

      Kustuta
  3. Oskad sa soovitada, millega võiks asendada küpsistes nisujahu?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Minule maitsevad nisujahu alternatiivina enim tatra- ja kaerajahu. Rukkijahu nagu maitse poolest neisse küpsitesse ei sobi, tundub mulle. Riisi- ja maisijahu on ka üks võimalus, aga neis pole nii palju gluteeni nagu nisujahus ning küpsised ei pruugi koos püsida.

      Kustuta
  4. Aitäh! Tatrajahu on küll hea mõte :) Proovin järele!

    VastaKustuta
  5. Kusjuures tatrajahuga said küpsised väga maitsvad, kuid hirmus pudedad. Kas nisujahuga jäävad ka väga muredad, et hammustades laguneb osa küpsisest laiali?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ka täitsa mõtlen, et võiks järgmine kord proovida tatrajahu kui veidi tervislikumat varianti, kui sul (oleks tore, kui teinekord kommenteerides ka nime lisaksid, kasvõi varjunime, siis tean, kelle poole pöörduda) juba ära proovitud sai. Nisujahuga ei lagune küpsised laiali, kuna nisus on rohkem gluteeni (kleepvalku), aga need on sellise hästi põneva tekstuuriga - õhulised ja rabedad, aga samas ei pudene laiali. Tatrajahu võib vahel küpsistes tunduda pisut "liivasena", eriti siis, kui või ja jahu proportsioonid on viimase poole kaldu.

      Kustuta
  6. Huvitav, kas moosiks võiks kasutada ka Marks&Spenceri apelsinimoosi?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ei tea, pole proovinud seda. Kui moos liiga vedel pole, sobib hästi.

      Kustuta
    2. Proovin ära ja annan teada:)

      Kustuta
    3. Ma proovisin ära M&S veriapelsini moosiga (sees olid ka apelsinikoore tükid) - tuli väga hea. Tainas siis tatrajahu ja nisujahu pooleks, nii on isegi kõige parem.

      Kustuta
  7. Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed
    erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-pos (amaah.credit.offer@gmail.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

    DO YOU NEED LOAN FOR PERSONAL BUSINESS? IF YES CONTACT OUR EMAIL ABOVE TO PROCEED WITH YOUR LOAN TRANSFER IMMEDIATELY OK.

    VastaKustuta