reede, 26. november 2010

Eesti köök - mida see endast kujutab?

Olen viimastel kuudel saadud impulssidele tuginedes hakanud palju rohkem mõtlema eesti köögi olemuse peale ning tunnen, et hakkan üha rohkem taipama, mida eesti köök tegelikult endast kujutab. Sageli tõlgendatakse eesti kööki ehk liiga pinnapealselt ning stampidesse kinnistunult - a'la kapsas, kartul ja kama. Need arusaamad on levinud nii meie endi, eestlaste, seas kui kommunikeeritud ka väljapoole ning neile stampidele tuginedes tekitab eesti köök pigem ninakirtsutavaid emotsioone kui paneb suu vett jooksma.

Minu otsingud, tõlgendused ning mõtted eesti köögi teemal on tuld saanud osalt kokakoolist, kus käsitlesime nii vana kui kaasaegset eesti kööki. Minu jaoks ei oma eesti köögist pilti kokku pannes vähem tähendust ka selle aasta oktoobrikuus sealihaürituse raames läbi käidud kümned Tallinna restoranid, kus kokkade poolt oli samuti valdav sealiha tõlgendamine just eesti köögi kontekstis. Samuti andis palju mõtlemisainet kaks korda väisatud Pädaste mõisa restoran Alexander, mis viljeleb Põhjala saarte kööki. Kui inimestest rääkida, siis emotsionaalselt kõige tugevama laengu andsid mulle arutelud kaasaegse eesti köögi lipulaeva restoran MEKK peakoka Rene Uusmehega - põgusalt kohtusime sealihaürituse raames ning hiljem laskusime sügavamasse vestlusesse kokakooli õpingute ajal.

Niisiis sai kirjeldatud mõttelõng alguse just kokakooli rahvusköökide õpingute ajal - nii paradoksaalne kui see ka ei tundu. Vahest on see isegi ehk mõistetav, et teiste rahvaste kööke uurides hakkad neid võrdlema ja seoseid looma eesti köögiga. Ootasin eesti köögi loengut ja praktikatundi eriti suure huviga. Anne Mäe loetud teooria andis hea ülevaate, kust on eesti köök saanud erinevatel aegadel mõjutusi. Tasub vaid mõelda meie ajaloo peale, millest leiab vastuseid nii mõnelegi küsimusele - kes on eestlasi valitsenud ja oma toidukultuuri jäljed ka Eestisse maha jätnud, mis meie kliimas kasvab, meie asukoht kaubateedel, millised on olnud toidu säilitamistingimused jne.


Karask - vana eesti toit

Vana eesti köök - talupojaköök
Enamasti püütaksegi eesti kööki tõlgendada eesti talupojaköögi näidete varal - ajastust ja kliimaoludest tulenevalt oli see kahtlemata üksluine ning maitsevaene aga ka sesoonne, mis pole üldse mitte negatiivne näitaja. Teraviljadest olid 19. sajandil enim kasutatavad oder ja rukis; kaer oli algselt pigem loomasööt ning nisu söödi vaid pidupäeval. Eestlase toidulaual oli palju kaunvilju - oad, herned, läätsed. Köögiviljadest kasvatati palju naereid, kaalikaid ja kapsaid. Kartul tuli eestlaste toidulauale alles 19. sajandi teises pooles. Lihaloomaks oli peamiselt siga; veist peeti piima saamise eesmärgil ning söögiks tapeti vaid vanad lehmad. Sama lugu lammastega - kasvatati villa saamise eesmärgil ja söödi vaid viimases hädas. Toiduvalmistusviisidest olid vanasti põhilised pajas keetmine ja hautamine; praadimine ja ahjus valmistamine lisandusid hiljem.

Toome nüüd võrdluse tänapäevaga - praktiliselt kõik on muutunud - teraviljadest on vaieldamatu nr 1 nisu, mida saab nii otseselt kui peidetud kujul (ja just rafineeritud jahudena) väga paljudest toodetest. Naerid, kaalikad ja kapsad pole just populaarsemate aedviljade hulgas, kartul aga on vallutanud eestlaste toidulaua. Kaunviljad on meie menüüst aga praktiliselt kadunud. Sealiha troonib tõenäoliselt esikohal jätkuvalt, kuid selle tugevaks konkurendiks on saanud broileriliha. Veisesse ja lambasse suhtutakse vahel siiani pisut kõhklevamalt (raskem valmistada), samas jäävad need ka hinnaklassilt kallimate lihade hulka. Kalast söödi pikka aega kõige rohkem silku, nüüd aga lõhe ja forelli. Tanguvorste ja verivorste tegid vanad eestlased samuti - tõsi, vorstilemb on eestlane ju tänapäevani, kuid vorsti koostis on tänaseks tundmatuseni muutunud. Kodune leivategu on olnud eestlastele omane ammusest ajast ning ka tänaseks on kodune leivategu uue hoo sisse saanud. Samas on vahepeal paar põlvkonda, kes leivateost midagi ei tea.

Rukkileib kuivatatud mustikate ja kõrvitsaseemnetega

Sesoonsus ja kokkuhoid
Erinevate rahvaste köögid on sajandeid tagasi kujunenud peamiselt kohalikest (kliima)oludest ning tooraine kättesaadavusest tulenevalt - nii ka eesti köök. Ka erinevad usundid on rahvuskööke teatud määral mõjutanud. Vana eesti köögi juures on olulisteks märksõnadeks sesoonsus ning tooraine lõpuni ära tarvitamine, kui tahate, siis "ninast sabani" või "jääkideta kokanduse" filosoofia. Nii tapeti sead mihklipäeva paiku ning pandi talveks tünni sisse soola - peale jäid "paremad palad" ning allapoole vähematraktiivsed kehaosad. Vastlapäevaks jõuti tünni põhja, mil järele olid jäänud seajalad, millest keedeti hernesuppi. Liha otsasaamine langeb ajaliselt kokku ka paastuajaga.
Või siis teine näide eestlaste kokkuhoidlikkusest - kas teate, kuidas on sündinud meie rahvustoit kama? Kama koosneb teadagi rukkist, nisust, odrast ja hernest ning need viljad said omavahel kokku segatud ka leidlikkuse ja kokkuhoidlikkuse tulemusena. Nimelt enne uute teraviljade salvedesse panekut korjati salvede põhjast kokku eelmise aasta viljade jäänused, mis segati kõik kokku, pesti tolmust puhtaks, keedeti läbi, kuivatati ning jahvatati jahuks - just nii need viljad kamaks kokku saidki. Ka tänapäevases kamas leiduvad viljad on eelnevalt läbi keedetud, seda ma varem ei teadnud. Kama söödi vanasti just suvel - sel ajal oli ka lehmade piimaand kõige suurem. Suvetoit on kama ju tänaseni.

Midagi piimast ja koorest tänapäevael moel - jäätis eestimaisete jõhvikatega

Eestlase suhe toidusse
Toit oli vanade eestlaste jaoks eelkõige kõhutäide, söömise ajal polnud kombeks rääkida. Kokakunst kui selline oli 19. sajandil eesti talupojaköögis veel tundmatu, kuna "toiduga ei mängitud". Toit oli üks eluspüsimiseks vajalik komponent, mille kasvatamiseks ja hankimiseks nähti tohutut vaeva, kuid seda polnud kombeks nautida. Arvas ju vana eestlane, et õnn peitub raskes töös ja vaeva nägemises… Paremad palad nagu piimast valmistatav või ning ka kanamunad tulid küll taludest, kuid rändasid mõisate köökidesse, kuna nende eest sai raha, mida talupojal oli tarvis muu kauba (kanga jne) ostmiseks.


Kuuseriisikasupp - kah eesti toit - meie metsade seened ja aiasaadused

Mõisate köögid
Mõisate köögid erinesid olulisel määral kohalikust talupojaköögist, kuna kasutuses oli palju rohkem tooraineid, tunti ka teistsuguseid toiduvalmistusviise ning omati teadmisi kokakunstist (kastmed, küpsetised jne). Mõisate köök sai mõjutusi põhiliselt läänest - seda tõestavad 19. sajandi lõpu esimesed kokaraamatud, kus kohtab üllatavalt palju prantsuse köögi baastõdesid ja tehnoloogiaid. Samuti oli mõisaköökide menüü palju mitmekesisem - kohapeal kasvatati talupoja jaoks tundmatuid ja väheväärtuslikke (talupoja jaoks oli oluline toidu kaloraaž) vilju nagu kasvõi spargel. Mõisate kööki rikastasid ka sissetoodud maitseained.

Vanast eesti köögist tänapäeva
Kus aga lõpeb see vana eesti köök ja algab kaasaegne - sellele on väga raske piiri tõmmata. Talupojaköök või siis maarahvaköök kandus oludest tingituna ju pea muutumatuna üle ka 20. sajandisse ja esimesse Eesti vabariiki. Osalt ehk isegi nõukogudeaega, mil maal kasvatati oma tarbeks väga palju ise. Valdavalt oli küll maaelu ümber organiseeritud ja suur osa rahvast pandi teenima kõigi hüvanguks, kuid maal elav eestlane oli harjunud ikka toitu enda tarbeks ise kasvatama. Fakt on see, et aastatega on jäänud nö vana eesti köögi viljelejaid aina vähemaks, kuid kui võtta kööki kui sellist veidi laiemalt ja kui selle alla panna ka toidu kasvatamine, siis maaelus jätkus enda tarbeks toidu kasvatamine ka taasiseseisvunud Eestis. "Ürgne" põlluharimine tegi moevooludest tingituna tagasikäigu 1990-te lõpul ja 2000-te algul, kuid tänaseks on maaelu ja isekasvatamine saanud üha populaarsemaks elustiiliks.

Kõrvutame nüüd möödunud sajandi maaelu kõrvale linnaelu - on aegu, mil linnas valitses toidunappus (kuna linnas ise ei kasvatatud), on aegu, mil linnas käis pidu ja pillerkaar ning ka toidu nautimine kujunes üheks ajaveetmisviisiks. Sajandi alguses ja maailmasõdade ajal kannatati linnas nälga, seevastu 1930.- ndate linnaelu on ehe näide pillavast ja nooblist elustiilist.

Nõukogudeaja eesti köögist olen varem juba pikemalt kirjutanud ning seda teemat uuesti lahti harutama siin ei hakka. Olen jätkuvalt arvamuse juures, et nõukogudeaja köök oli pigem tagasikäik eesti köögi arengus, kuid kahtlemata oli see tingitud valitsenud oludest. Mulle tundub, et pärast II maailmasõda hävis osaliselt kokakunsti know-how, seda just tehnoloogilises mõttes. Maapiirkondade eesti köök oli aga nõukogude ajal vähem välistest teguritest mõjutatud.

Värske kartul, kukeseen, aeduba, till - eestimaine suvetoit

Eesti köögil on nii mitmeid tahkusid, et sellest ühtset pilti kokku panna on keeruline - täiesti eri radu pidi on liikunud maarahva ja linnarahva (ka mõisate) köögid. Tänaseks on maa- ja linnarahva köögid ühtlustunud ning on sarnasemad kui kunagi varem. Tõsi, kui vaadata väikeseid maapoode, siis 20 erinevat liiki margariini, 20 erinevat vorstisorti ja 2-liitrised plastpudelis õlled annavad hea ülevaate maapiirkondade toidueelistustest, kuid linnade suurte toidupoodide kaubakülluses ei tõmba need lihtsalt nii suurelt tähelepanu (see ei tähenda, et neid linnas vähem tarbitaks). Mulle tundub, et eesti köögi juured on ikka talupojaköögis, mille muutused on toimunud oluliselt sujuvamalt ja loomulikku evolutsiooni pidi. Kaardistame siis eesti köögi läbi erinevate aegade ja kandjate.

Vana eesti kööki iseloomustab:
• kohalik omakasvatatud tooraine
• sesoonsus
• toit kui kõhutäide
• kokkuhoidlikus
• puhtad maitsed (lihtsus)
• rohke kaloraaž kui eesmärk

Me võime filosofeerida, mis siis on rahvusköök - kas see, milline oli köök mingil maal sajandeid tagasi, aga mida enam sellisel kujul ei valmistata; kas see, mida tarbib/viljeleb suurem osa riigi elanikkonnast või siis entusiastide ja heade restoranide poolt valmistatav vana köögi kaasajastatud vorm?

"Umbrohu-kokandus" - kuusekasvudega maitsevõi ja kodune rukkileib

Kui me lähtume eeldusest, et linna- ja maarahva köögid on tänaseks kokku kasvanud ning kui me vaatame eestlase ostueelistusi, siis kaasaegset eesti kööki sobiks iseloomustama:
• valmistoit ja poolfabrikaadid
• palju sissetoodud toorainet (puu- ja aedviljad)
• palju nisujahutooteid (sh pastatooted)
• tugevad mõjutused teiste rahvaste köökidest (reisilt toodud ideed, kohapeal kättesaadav rahvusköökide tooraine jne)
• erinevad suhtumised toitu (dieedid, tervislik aspekt, allergiad jne)
• palju maiustusi
• kaloraaž jätkuvalt kõrge, kuid see pole enam eesmärk vaid pigem probleem (kaloraaž nii rasvadest kui süsivesikutest)

Ajad ja olud on muutunud ning vana eesti kööki algsel kujul tänapäeva tuua pole mõtet. Tõenäoliselt just sellest vanast eesti köögist tulevadki need arusaamad, et eesti köök on igav, rasvane ja maitsetu. Ja seetõttu polegi eesti köök oma kodumaal populaarne - paremaks peetakse riisi peale valada Uncle Ben's kaste või süüa pizzat ja pastat kui tarbida kodumaist toodangut. Mind teeb selline suundumine ausalt öeldes murelikuks, kuna nii võib eesti köök kui selline üldse ära kaduda või jäädagi selleks sajanditetaguseks töödrügava talupoja kõhutäiteks.

Arvan, et köök on ajas muutuv ning seda peaks teadlikult edasi arendama. Nõukogudeajal ei tegeletud eesti köögi arendamisega - sel ajal tuli meile palju mõjutusi vene ja ka Baltimaade köökidest, kuid need kohandusid ja kujunesid siin pigem teiste rahvaste köökide lirtsumiseks. Mõelge nüüd "sööklasuppidele" - on ju need enamasti vene köögi supid, mida suudeti piisavalt kehvasti valmistada, et neid kõik veel tänaseni vihkavad.

1990-tel oli uus ja huvitav kõik välismaine, kaasa arvatud toit. Ühiskonna arengutase on jõudnud nüüdseks faasi, kus eesti köögi kaasajastamiskatseid osatakse juba hinnata. On tekkinud restorane, mis pakuvad tõeliselt ideederikast ja fantastilist kaasaegset eesti kööki - ei saa siinkohal taas mainimata jätta MEKKi (nimi sõnadest: moodne eesti köögikunst), millest ma olen pöörases vaimustuses. Restorani hing ja süda on kindlasti peakokk oma mõtete ja teostusega mitte nurgas asuv kamin ja laes rippuv lühter. Rene Uusmees on MEKKis ühendanud prantsuse köögist laenatud tehnoloogiaid (kastmete keetmine jne) ja meil kohapeal kasvava tooraine, tehes eesti köögi nii eestlastele kui välismaalastele nauditavaks. Mulle väga istub see filosoofia, et me võtame üle kokakunsti teadmised ja tehnoloogiad, aga kasutame oma toitudes peamiselt kohalikku toorainet. Me mõjutame oma igapäevaste valikutega ju paratamatult ka oma ökoloogilist jalajälge (ja mulle läheb see korda) - just seetõttu ei tundu minu jaoks Eestis atraktiivne tarbida Uus-Meremaalt sisse toodud liha, vaid süüa suures osas seda, mida saame lähikonnast.


Mooritud sealiha läätsesalati, seakõrnete, pastinaagipüree ja maapirnivahuga restoranis MEKK (foto: Lauri Laan)

Ja minu teine suur lemmik - Pädaste mõisa restoran Alexander eesotsas Peeter Piheliga, kelle meeskond arendab väga edukalt Põhjala saarte kööki. Alexandri restoranis kogetu on täiesti eraldiseisev kunstiliik - detailideni viimistletud nauding nii silmadele kui maitsemeeltele. Pädaste meeskond on väga uuendustealdis - nii on sealses menüüs olnud jaanalinnuliha, mis on kasvatatud seal samas Muhu saarel (kas see siis on kaasaegne eesti või kohalik toit - faktiliselt ju on?) kui Muhu saare hooajalised "umbrohud", mis on osatud nii veenvalt integreerida toitudesse. Toidunautijate õnneks rändavad Pädaste inimesed talveks pealinna ja avavad lähipäevil restorani nimega Neh. Minul on laud juba broneeritud ja ootan põnevusega :)


Pädaste leivakesed, külmpressitud rapsiõli, vaarikaäädikas ja või

Katsun nüüd luua kaasaegsest eesti köögist ideaalpildi:
• kohalik tooraine (meil kasvatatakse tänapäeval oluliselt rohkem liike põllumajandussaadusi kui möödunud sajandil)
• mahedalt kasvatatud tooraine (kasvatasid ju ka vanad eestlased kogu toidu mahedalt - tõsi, siis polnud alternatiivseid võimalusi)
• hooajalisus - loodus kui toidulaua kujundaja
• mitmekesised tehnoloogiad ja toiduvalmistamise viisid, mille abil saab nii mõnedki mitteatraktiivsed toidud maitsvamaks muuta (ainuke võimalus pole juurvilju keeta, millisel kujul neid enamus inimesi ei armasta)
• toit kui nauding

Kaasaegse eesti köögi kandjad ei peaks aga olema üksnes tipprestoranid, vaid ka ka tublid toiduvalmistajad oma koduköökides. Mina olen oma toidumaailma rännakutel igal juhul jõudnud faasi, mil eesti köök inspireerib mind kõige rohkem. Mõtlen üha sagedamini mida ma söön, kuidas see tooraine minuni jõuab ning mida sellest teha annaks. Ma söön hea meelega näiteks suvikõrvitsat, porrut, paprikat ja brokolit, mis pole küll algselt eesti köögi tooraine, kuid mis praegu meil edukalt kasvab. Jälle see ökoloogiline jalajälg, eks… Sellest tänapäevasest kohalikust toorainest valmistan mina sageli just kaasaegsest eesti toitu, vähemalt mina tõlgendan seda enda jaoks niimoodi.


Orsotto - odrakruup tänapäevasel moel

P.S. Tõe huvides olgu öeldud, et ma olen jätkuvalt huvitatud erinevatest rahvusköökidest, vaimustun reisimisest ja sealsetest kohaliku toiduga seonduvatest elamustest, käin Tallinnas vahel rahvusköökide restoranides ning valmistan ka kodus teiste maade toite. Aga eesti köögis on mu juured, see on mulle kõige omasem ja igapäevasem ning selle ideaalpildi najal loon mina toidunaudinguid.
Sõbrad, mõelge eesti köögi teemal kaasa - tore oleks seda teemat edasi arendada.

10 kommentaari:

  1. Oh kui palju ma sel teemal mõtisklenud olen. Sissejuhatus oligi justkui, nagu oleksid ka minu mõtted samuti paberile pannud. Ja ülejäänud samuti väga huvitav lugemine!

    VastaKustuta
  2. Huvitavalt kirjutad! Ma poleks elu sees arvanud, et loen _läbi_ eesti köögist kirjutatud artikli. Aga näe, lugesin...

    VastaKustuta
  3. Tore informatiivne lugu! Väga meeldis! Läksin uurisin ka nõukoguaja kirjutist ja pidin sinna oma kommentaari jätma :)

    VastaKustuta
  4. Mu lapselapsed kasvavad (igaüks omamoodi) kaasaegse Eesti köögi toitudel. Aga kui minu juurde tulevad, siis tellivad (mõlemad ühtemoodi) sousti ja kartulit.
    Loodan, et ma nende väheste kordadega lapsi ära ei riku... nõuka-aegsete toitudega :P

    VastaKustuta
  5. Mulle ka väga meeldis. Samas, mis puutub talupojakööki, siis mul on - puhtalt perekonnamälestuste põhjal - jäänud mulje, et kõige tavalisem liha oli just lambaliha. Looma ei tapetud lihaks praktiliselt kunagi (täpselt, vanad loomad) ja siga tapeti kord aastas. Lambaid tapeti aga vahepeal ka suvel, lambaliha oli tihedamalt võtta, nii palju kui liha üldse oli. Eks see ilmselt sõltus talu rikkusest ja karja suurusest ka. Lisaks väga levinud toiduvalmistamis-säilitamisviisid olid ka soolamine ja suitsutamine.

    Aga mis puutub toidu nautimisse, siis ma ei ole päris kindel, kuidas see ikka kombeks oli - ega ma seda 20. sajandi alguse koduloouurimist lõpuni ei usalda ka. Kui ma taas pöördun oma perekonnamütoloogia poole, siis talupoeglikest liinidest on mul täpselt kaks erinevat: ühed olid kokkuhoidlikud (ja rikkamad) ja vastavad täpselt sellele kirjeldusele siin. Teised olid aga rohkem, hmm, boheemlaslikud?, kelle jaoks oli oluline, et toit oleks maitsev, rikkalik, kelle jaoks oli oluline ka jõudeaeg. Nende talu muidugi oli ka väiksem, nad olid kokkuvõttes vaesemad, aga sõid ikka hästi. Võib-olla see "kõrge kaloraaž" on natukene ka rikaste talude hegemoonia.

    Ma ise olen just lähtunud oma nautija-esivanemate poolest, lisades juurde ka teadmised organismi vajadustest.

    Muide, veel ma arvan, et Eesti kööki ei iseloomustanud mitte ainult saksa mõjud läbi mõisate vaid siiski ka Peterburi mõjud, nende eestlaste mõjud, kes sinna kolisid ja pärast jälle uusi retsepte tagasi tõid, mõisnikest rääkimata. Päris mitme kaasaegsele lauale jõudnud Eestile tüüpilise toidu juuri ajades olen ma sattunud Peterburi restoranideni :)

    Aga üks asi, mis mulle veel meeldiks Eesti köögi juurde (tagasi?) juurutada oleks märksõnana "lihtsus". See on mõnes mõttes omane (eriti põhjamaisele) talupojaköögile, kus liiga palju koostisaineid võtta ei ole. Seega üks toit võiks ideaalis koosneda nii 3-4 erinevast koostisosast, mis üksteise maitset ei tapa, vaid lisandavad, aga mis on kõik tunda.

    Hooajalisuse osas ma teeks veel selle möönduse ka, et kuigi ökoloogiline jalajälg on oluline, siis teisest küljest ka individuaalne tervis on oluline. Talv läbi soolatut/suitsutatud süüa ilma millegi värsketa ei ole just teabmis tervislik lähenemine (võib uurida näiteks maovähi esinemise sagedust korrelatsioonis seesuguse toidusedeliga jne), seega, mingit kasu rahvusvahelisest kaubandusest võiks ikka haarata ka.

    Nõukogudeaja köögi osas ma vist lähen ka kommenteerin, ma ei taha päriselt nõustuda, et oli "tagasilöök", ma arvan, et see sõltus ikkagi taas küsimusest, et milline oli kellegi toidusse suhtumise taust.

    VastaKustuta
  6. Tere teile!
    Mul on hea meel kuulda, et pakkusin huvitavat lugemist.

    tegelinski - selles sousti ja kartuli pakkumine lastelastele ei ole ju midagi kurjast. Lapsed hindavad toidu juures enamasti lihtsust ja puhtaid maitseid. Ja igal juhul on kartul ja soust tervise seisukohast parem valik kui vorstisai, viinerid ja pakk värvilisi komme.

    Tatsutahime - tore, et kaasa mõtlesid! See lihtsuse aspekt on kindlasti ka oluline point. Sageli küll mõistetakse lihtsust veidi halvemas tähenduses, kuid tegelikult ju peitub lihtsuses võlu, eks.
    Hooajalisus on minu arust tänapäeval saanud veidi laiema mõõtme - igaüks ei oma enam kodus loomi, kes sügisel ära tapetakse ja terve talvel neist toitutakse. Värske liha on saadaval aastaringselt - nii on igal ajal võimalik osta meelepärast looma/lindu. Toidu säilitamisviise on ka tänapäevaks lisandunud. Meil on sügavkülmad, mis tähendab, et suvel laotakse need ju marju täis ning sügavkülmutatud marju saab erineval kulul (kookides, niisama nosimiseks) kasutada ka pea aastaringselt. Samuti on praegu talvel saada oluliselt rohkem eestimaist rohelist (salatilised, ürdid) kui vanasti - tõsi, selle saavutamise ökoloogiline jalajälg ei ole kiita. Aga siinkohal on oma tervis olulisem ning ma ikka tarbin seda rohelist ka talvel. Enamasti küll katsun leida alternatiive - idandan ise kodus ning turutädi käest ostan värsket tilli-sibulat-peterselli-salatit, mis on kasvatatud puuküttega kasvuhoones (väike, ei ole tööstuslik).
    Kindlasti on tänapäeval inimeste teadmised tervislikkusest kasvanud ja seetõttu võiks nagu lisada tervislikkuse ka üheks kaasaegse ideaalköögi aspektiks, aga see on jällegi väga mitmetitõlgendatav - rasvavabad dieedid jms.

    VastaKustuta
  7. Muide, mul tekkis seoses loomalihaga veel see küsimus... Paljud allikad ütlevad, et loomaliha ei olnud Euroopas liiga tavaline enne 20. sajandit. Aga teisest küljest, ega iga vasikat ju suureks ei kasvatatud, nendest pidi ju midagi saama? Kui Eesti 20. sajandit vaadata siis vasikaliha, eriti suitsutatult, oli juba väga sajandi alguses menüüdes olemas.

    Huvitav, mis ikka varem sai?

    VastaKustuta
  8. Suur tänu väga asjaliku ja olulise postituse eest!
    Kunagi ammu külastasin Maaema messi ja seal Mercedes Merimaa rääkis juurikates ja puuviljades,ning lihas peituvatest peeneenergiatest.Mulle jäi meelde see osa,et igal geograafilisel maaalal on omad peenenergiad ja sel alal sündinud ja kasvanud inimesed omistavad täielikult toidu just sel samal alal viljeletud põllumajandussaadustest valmistatud roogadest.
    Noh,kui inimene kolib välismaale siis võtab 25 aastat aega kui ta hakkab täielikult seedima kohalikku toitu.
    Teate,kõikse parem kui küsite ise
    Mercedes Merimaa käest kuda nende energiatega on lood aga omastkäest tean öelda,et mistahes välismaa toit ei ole ealeski nii maitsev kui kodumaa oma.Ma elan iirimaal ja kas teate,siin pole midagi süüa...käime vene poest ostmas Eestimaa tooteid.Dublinis Eesti saatkonnas tehakse reklaami Võrumaal toodetud kartulakrõpsudele või olid need mingid muud krõpsud.
    Kui teil on soov rikastada köögilauda siis lisaks seale ja loomale võiksite proovida kitsepiima tooteid:
    Kitsepiimatalu Lääne-Virumaal, 6.osa
    http://www.youtube.com/watch?v=VMqU1qHQuiI&feature=related

    VastaKustuta
  9. Kuna tang on olnud eestlaste toidus olulisel kohal siis lubage mul siia kirja panna minu "avastus":))
    Teatavasti teravilja kõige väärtuslikum osa mis inimeste toidulaule satub peitub tangu näol.Noh,jahus ja muudes pole enam neid kõike väärtuslikke asju mis on teravilja tangus.
    Kuid tangude maitse on selline nii kuda ta on.
    Ma vaevasin pead kuda tuua tangust välja kõige paremat maitset ja leidsin,et hautatud tangud on imelise maitsega,täitsa super.
    Mul on see riisikeetmise,õigemini riisihautamise pott,õigemini see on selline pott mille põhja paned riisi või midagi muud ja kaane alla resti peale paned juurikad või liha hauduma.
    No,ma panin kaane alla restile fooliumi kile ja sellele tangud.Muidugi eelnevalt tangud pesin puhtaks ja leotasin pehmeks.Ma pesen tange sedasi:esmalt loputan vees ja siis nopin kivid välja,ning siis pesen nii kuis hiinlased pesevad kanaliha.Nad lasevad vee keema ja keedavad kana vaid kakskümmend sekundit ja siis valavad vee ära,ning siis kitkuvad kanalt karvu ja lõikavad ära taguotsa.Siis panevad kana uuesti keema.
    Ma keedan tange kakskümmend sekundit ja siis valan vee ära ja siis panen ligunema,ning siis hautan:)))
    Ma ei tea veel millist sousti kasutada hautatud tangude juurde või üldse kuda sobitada teiste toitudega aga igatahes HAUTATUD TANGUD MAITSEVAD VÄGA HÄSTI!!!Ka herned on imelised hautatud peast.

    VastaKustuta
  10. Üksikemade perekond ehk üksikemade kogukond.
    Üksikemad võiksid leivad kokku panna ja elada ühes peres sest siis on lihtsam lahendada majanduslikke probleeme.
    Üheskoos on tõepoolest kergem lahendada majanduslikke probleeme.
    Suures peres on alati nii,et vanemate laste rõivad antakse noorematele ja ka toidu tegemisega tuleb odavam.
    Odavam on süüa teha suurele perele kui iga väike pere teeb seda omaettte.
    Meil ühikas oli selline lugu,et anti päevaraha kolmkümmend krooni...selle raha eest saanuks vaid ühe liitri piima ja ühe saiapätsi...meid oli toas kuus-seitse matsi me panime rahad kokku ja selle raha eest saime päevas kaks korda sooja toitu ja veel pudel õlut...

    VastaKustuta